onsdag, februari 25, 2009

Rojalistisk yra

Ingen har väl missat att Victoria och Daniel har förlovat sig. Som många andra såg jag delar av det på TV. Visst är det roligt för dom. Visst blir man glad av att se hur kära och lyckliga dom såg ut. Men samtidigt känns det lite som ett spektakel. Först skulle kungen godkänna det hela. Sen möte med statsministern. Sen konselj (säkert ett nytt ord för dom flesta) med hela regeringen som skulle ge sitt godkännande. Sen skulle en eklatering (också ett nytt ord för många) av förlovningen ske.

När man såg Victoria , Daniel , Kungen och Silvia på en liten film sitta och läsa innantill från fusklappar hur glada dom var kändes det väldigt mycket Hey Baberiba över det hela. Även det lilla jag såg när dom satt i soffan och pratade med pressen kändes väldigt mycket Hey Baberiba.

Ingen annan 31 åring i Sverige behöver be om lov för att få gifta sig med sin 35 åriga pojkvän. Paret har dessutom tydlgien varit tillsammans i sju år och i hemlighet tydligen varit sambos en tid. För som kunglig anses det visst inte passande att vara sambo innan förlovning. Det hela känns mest gammaldags och bisarrt. Ger känslan av att Victoria är mer eller mindre livegen av sin pappa och den känslan blev inte mindre av att höra Herman Lindqvist på radion berätta att hon var rädd för pappa kungens vrede.

Jag tillhör dom som är ganska skeptisk till det här med monarki och oftast ointresserad av vad kungafamiljen sysslar med. Så jag har lite svårt att komma i stämning för någon rojalistisk yra. Jag tycker det känns väldigt gammaldags att födas till ett ämbete. Kungar och drottningar borde höra hemma i sagor. Hela institutionen kring kungahuset verkar både bisarr och gammalmodig. Jag är tveksam till om dom gör så otroligt bra PR för Sverige som rojalisterna påstår.

Vet jag inte om jag är så sugen på en president heller. Det finns ju presidenter utan makt som har ungefär dom uppgifter som kungen till exempel på Irland. Fördelen är att man kan rösta bort dom. Ytterligare en fördel är att inga barn behöver växa upp under så bisarra omständigheter med sin framtid så utstakad som kungliga barn gör idag. Men vi skulle väl kunna skippa både kungahus och president.

Sen kan jag inte låta bli att citera Fredrik Reinfeldt "I en i övrigt ganska dyster stund så tänder detta ett ljus av hopp." Vilken floskel. Snacka om att överdriva betydelsen av bröllopet rejält.

9 kommentarer:

Cecilia Artista sa...

Jag håller helt med dig! Roligt för Victoria och Daniel att de äntligen får gifta sig och sen kan bilda familj. Men visst är det hela mycket förlegat och gammalmodigt och passar inte i ett demokratiskt samhälle.

Det bästa vore naturligtvis att svenska folket väljer en president som i så många andra länder. Det blir då en president som är demokratiskt vald och också kan avsättas vid kommande val.

Thérèse sa...

Cecilia - Jag tänker ju inte så ofta på kungafamiljen eller vad dom har för sig men när det här sändes mer eller mindre hela kvällen på TV gick det inte att undvika. Då blev det ju också så tydligt hur gammaldags och bisarrt hela kungahuset är. Det känns ju verkligen inte 2009 att födas till ett ämbete. Att inte kunna välja statschef är egentligen märkligt i ett demokratiskt samhälle. Victoria skulle ju kunna kandidera till posten om hon är sugen.

Anonym sa...

Eva - jag håller med dig. Jag tycker det här med kungligheter och bugande för dom känns omodernt. Jag tycker att vi ska avskaffa monarkin.

Anonym sa...

Japp , kungafjäsk är fjantigt och Reinfeldt pratar skit

Anonym sa...

Visst är det kul för det förlovade paret. Lika roligt för vem som helst som förlovar sig. Men Victoria och Daniel har definitivt mer resurser att spendera på festen än vad svenssons i allmänhet har.

Bröllopet skall vara i dagarna tre - fatta vilket party!!! Jag är inte på något sätt rojalist, men skulle inte ha något emot att få en inbjudan till bröllopet. Förstå vad härligt att frossa i god mat och dryck, tre dagar i rad! Alldeles gratis, dessutom!!!

Varken kungahus eller president är nödvändigt. Det är tillräckligt med riksdag och regering.

Thérèse sa...

Eva - visst känns det omodernt

Rolle - håller med Reinfeldts kommentar var bara för mycket.

Niklas - får väl hoppas du får en inbjudan då. Jag har en gång varit på ett bröllop utanför London där nästan alla gäster inklusive bruden var brittisk adel. En ganska påkostad och rolig tillställning men inte så märkvärdig ändå. Maten var god men har ätit godare. Går du på Victorias och Daniels bröllop får du mer än gärna gästblogga om tillställningen här.

Nadia sa...

Ha,ha...att se kungen och Silvia läsa utantill...det har jag missat, får nog gå in och söka på you tube.

Thérèse sa...

Nadia - finns nog också på samtliga svenska tidningar och filmen visade på Tv hur många gånger som helst. Alltdså det är otroligt stelt och otroligt tydligt att dom läser från fusklappar , verkligen en parodi. Daniel måste ju känna sig så välkommen i familjen när kuggen och drottningen vänder sig mot honom och läser från ett papper att han är en bra kille som dom är glada att få i familjen..

Thérèse sa...

Nadia - nu har jag länkat videoklippet i ett inlägg. Har du inte sett det så kolla. Det är verkligen som en parodi.