onsdag, februari 04, 2009

restauranger , barer och hemkörd mat

Någon gång hörde jag sägas att Spanien hade mer restauranger och barer än vad alla andra EU-länder har tillsammans. Det låter kanske en aning orealistiskt men det finns verkligen barer och restauranger överallt i Spanien. Jag läste att det ska finnas över 80000 restauranger och över 250000 barer och drygt en miljon människor ska arbeta inom restaurangbranschen.

Något jag kan sakna från Madrid är att ofta gå ut och äta med familjen eller slinka in på en bar för en kopp café cortado och lite småprat. Här blir det likosm inte av lika ofta att man går ut och äter och det blir aldrig av att gå och ta en kaffe på egen hand och småprata med andra kafégäster.

Ytterligare en sak som jag kan sakna från Madrid ver att det var så lätt att få all slags mat levererad hem. Väldigt många restauranger hade den servicen och när man inte orkade laga mat eller hade lust att gå på restaurang var det bara att lyfta på luren och få maten hemkörd. Nu bor jag i en mindre stad , Uppsala , så dom enda restauranger som kör hem maten till dig här är bara några pizzerior. Kanske är det lite bättre i större svenska städer , jag vet inte. men även i Göteborg var det mest pizzerior som hade den servicen.

Även om Spanien inte längre är särskilt billigt för en svensk är ändå priserna på barer och restauranger något lägre än dom svenska. Går man ut och beställer menu del dia kan man få förrätt , varmrätt , efterrätt och vin för under hundralappen om man kommer under den tiden då den serveras. Dessutom kan man för en relativt billig penning gå till en bar och beställa några tapas och något gott att dricka billigt om man håller sig borta från dom värsta turiststråken. Några tapas räcker för att man ska bli rejält mätt och är man några stycken kan det vara kul att ta in ett antal tapas och dela på så man får prova lite av många olika rätter.

Även om jag tror att man i Sverige äter ute oftare idag än vad man gjorde när jag var barn. Jag tror också att det finns fler restauranger än när jag var barn. Men fortfarande så ligger vi fortfarande långt efter den restaurangkultur som finns i Sydeuropa. En spansk stad som är lika liten som Uppsala har ett långt större utbud av restauranger och barer.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, vi i Sverige är inte lika framme när det gäller det här att umgås ute. När man ska ut och äta blir det en jättegrej istället för ett alternativ till att äta hemma. Har du varit i Norge? Där är det ännu värre och priserna ska vi inte tala om.

Thérèse sa...

Erica - Du har helt rätt Norge är ännu värre för att inte tala om dom hemska priserna. Jag har varit i Norge ganska många gånger. Annars trevligt land men mycket dyrt för en svensk