onsdag, februari 18, 2009

den asiatiska mannen

Jag lyssnar tyvärr alldeles för sällan på radio. Men lyssnar jag blir det mest på P1 som är en ruggigt bra kanal med många bra program. Idag var en gammal kompis till mig med i ett program om föreställningar kring den asiatiska mannen. Programmet är bara 20 minuter långt och gav en hel del aha-upplevelser. Min kompis klarade sig dessutom utmärkt. Lyssna gärna här

En sak som jag verkligen inte förstår från programmet är att svenska tjejer inte kan tänka sig att vara tillsammans med en asiatisk man. Varför då? Jag har aldrig varit tillsammans med en asiatisk man men jag har manliga vänner från Asien. Jag har aldrig någonsin tänkt tanken att jag inte skulle kunna ha ett förhållande med en man från Asien. Jag har heller aldrig varit tillsammans med en man från Australien , Afrika eller Östeuropa men har aldrig heller tänkt att det skulle vara tabu. Länge hade jag heller aldrig varit tillsamns med någon från Latinamerika men det har ändrats. Jag sorterar inte bort dejter och pojkvänner på grund av deras ursprung. Det verkar ju helt befängt att göra det.

Men elingt programmet har många en föreställning om att den asiatiska mannen är töntig, omanlig och ingen man tar på allvar. Han ler ofta, tittar ner och bugar. Lyssna här

13 kommentarer:

Nadia sa...

Verkligen konstig forestallning. Hur kan man domma ut manniskor fran en hel kontinent? Asien ar ju ganska stort och bjuder pa betydligt storre mangfald an lilla Svedala, sa chansen att hitta nagon som passar en dar kanske till och med ar storre an hemma.
Nu skall jag surfa vidare och lyssna pa programmet.

Anna Malaga sa...

Det där är en ganska vanlig uppfattning, som jag har hört mânga gânger. Det skulle ha nâgot med testosteronhalt att göra: afrikanska män skulle vara mycket mer "macho" och asiatiska tvärtom. Därför skulle, enligt teorin, europeiska män gilla asiatiska kvinnor, men inte tvärtom.
Det stämmer ju om man tittar runt sin omkring.....eller?
Själv har jag ingen aning - jag är sâ bekväm av mig att jag var ihop med svenskar i Sverige och spanjorer i Spanien ;-)

Anna Malaga sa...

..runt i sin omgivning, ska det vara...

Anonym sa...

Jag tycker det är helt befängt! Jag själv som är kvinna med asiatiskt utseende (adopterad från Korea) möter ibland på människor som ger mig de mest skamliga förslag. Det finns en syn på asiatiska kvinnor som lättfotade. Märkligt det här att så många människor har behov av att sätta in andra människor i olika fack, istället för att ta sig den tiden att lära känna andra på riktigt, oberoende av ras, kön eller religion.

Sara sa...

Konstiga schablonbilder... som att asiatiska män skulle vara oattraktiva rent generellt?

Men sådana där uppfattningar sitter väldigt starkt...

En annan grej; jag har en kompis som är gift med en kvinna som är adopterad från ett asiatiskt land... Han får då och då kommentarer om att han åkt dit för att "hämta sig en fru".

christel sa...

Usch! Generaliser mera eller.. ? Det är verkligen så att när man säger Asien tänker 90% på Thailand och länderna runt omkring, Asien är ju så mkt mer! Tror inte så många skulle säg att en sibirisk ryss eller iranier är omanlig och inte tas på allvar.. De där fördommarna i programmet säger ju mer om de som ställer de, att de inte tar asiatiska män på allvar och har bara "europeiska" bilden av vad manlighet är. Trångsynthet är vad det är! Skulle aldrig medvetet sortera bort ngn pga av ursprung, jag förstår inte folk som gör det, det gör mig upprörd!

Det som Sara tar upp är en annan grej, när kvinnan kommer från sydostasien, men det är en annan diskussion.

Pumita sa...

Jag tror att det har med storleken att göra. I den västerländska kulturen ska "en riktig man" vara stor och stark. Det är på nåt sätt idealet och många asiatiska män är kortväxta och därmed töntiga. Det är inte min åsikt men så tror jag att många tänker.

Anna Malaga sa...

Äsch, när jag läste Pumitas första mening väntade jag mig nâgot roligare ;-)

Anonym sa...

Det är synd om man helt dömer ut någon, men det är för mig ganska självklart att man åtminstone har en viss dragning åt ett visst håll. Ser man enbart till utseendet har man ju sina "favoriter". Och det är faktiskt lustigt, men när jag tänker efter har jag aldrig hört någon tjej nämna ex. kines-killar som favoriter. Dock tror jag inte att det inte betyder att de flesta tjejer skulle utesluta Den Rätta Kinesen, om han dök upp.. love is blinde, även om det kan ta ett tag tills man kommer dit. (Och med det sista menar jag inte att kineser är fula, det var bara ett exempel på en asiatisk man) Hjälp vad rörigt, men kanske någon som förstår?

Lisa Christensen sa...

Intressant inlägg, det där med att vara med någon med annan etnisk bakgrund är något jag har funderat mycket på (kanske pga min egen bakgrund). Kan tyvärr inte lyssna pga min långsamma internetuppkoppling här på Seychellerna.
Det är jättetrist att vissa sållar bort vissa människor så där. Och så finns det vissa som absolut vill ha en afrikansk/asiatisk/europeisk kvinna eller man.
Jag tror att många kanske har den där "töntbilden" av asiatiska män (inkl ej från Indien och Mellanöstern) eftersom de ofta porträtteras som komiska och smarta IT-nördar i filmer. Och för att de ofta är kortare, men det är å andra sidan latinamerikaner också ofta, men de har ju en annan stämpel på sig som macho.

Katarina sa...

Jag höll på att sätta kaffet i strupen! Det säger mer om den som uttrycker sig än om temat, enligt mig. Jag, en kortväxt svenska (töntig kanske hos någon etisk grupp?!), gift med en asiatisk man, en man som är uppväxt i Filippinerna under 2 år, Guam under 8 år, Indonesien i 5 år, Japan i 2 år, London i 4 år, och resten av livet i USA. Vad jag vet, som är delvis boende i Usa, Sverige och Filippinerna, är att en kultur skiljer sig ofta från landsbygd till stad, blend generationern osv. Jag anser att arv och miljö, gör människors beteenden, kanske inte alltid geografin!

Anonym sa...

Jag är en kille med asiatiskt ursprung men var född här i Sverige och jag måste erkänna att jag är väldigt besviken på jävla fördomar som är bullshit! Man kan för fan inte dra alla över en kam och generalisera över ett specifikt folkslag. Visst, det finns asiater som kan vara nördiga men oftast finns det en orsak till det, mest p.g.a. föräldrarnas press på barnen att prestera sitt bästa i skolan. Jag har själv alltid haft den här pressen att göra bra från mig i skolan och alltid respektera mina föräldrar men jag bugar aldrig och är inte någon nörd utan en normal människa med intresse för allt! Hur som helst, att en svensk tjej inte skulle tänka sig dejta en asiatisk kille är lite väl elakt och jag som ville verkligen dejta en svensk tjej men jag antar att ni är alla utseendefixerande.

Anonym sa...

OK, jag tar tillbaka det jag skrev i senaste inlägget:D, har nämligen träffat en svensk tjej som är det bästa som har hänt i mitt liv, älskar henne så mycket ^^!