onsdag, februari 04, 2009

Therese is Fabulous!



Sandbarnet som bloggar från Andalusien , faktiskt ett stenkast (ett långt sådant) från en av mina favoritstäder Cadiz , har gett mig en tjusig utmärkelse. Jag blev jätteglad precis som jag alltid blir när jag får positiv feedback på det jag skriver i bloggen. Som tack ska jag lista fem saker jag inte kan leva utan och skicka det vidare till några andra bloggare.

Jag har verkligen funderat och det är inte lätt att välja fem saker. Det finns naturligtvis självklara saker som luft , vatten , mat , sömn , kärlek och närhet till ens nära och kära , beröm och uppskattning och liknade. Ibland har vi väl alla en tendens att glömma bort det viktigaste , vi hör inte av oss till våra nära och kära så mycket som vi borde och kanske slarvar vi med mat och sömn. Men eftersom det här är så självklara men viktiga saker kändes det tråkigt att göra en sån lista utan jag tänkte istället göra en mer materiell lista.

1. Resor. Jag gillar att resa och upptäcka andra kulturer, träffa nya människor, se nya miljöer och historiska sevärdheter. Resor behöver inte ske med flygplan , båt , buss , bil utan man kan upptäcka nya kulturer och se nya saker på hemmaplan , genom film, böcker och på andra sätt. Även att prova ny mat från andra delar av världen är ett sätt att resa och upptäcka nya saker på hemmaplan och något jag uppskattar mycket. På senaste tiden har det tyvärr blivit dåligt med resande för mig men förhoppningsvis ändrar det sig snart.

2.Internetuppkoppling. Inte bara för bloggen utan jag har många vänner spridda över Sverige och världen som jag håller kontakt med via mail , skype och facebook och behöver dessutom nätet för mina studier. Laddar också ner en del film och musik ibland. Kanske borde mobilen stå här också , jag har svårt att gå ut utan den och smsar mycket. Så tar jag många foton med mobilen. Har en ganska bra mobilkamera och väldigt många foton jag lägger upp på bloggen är tagna med mobilen.

3. Kaffe. Precis som Sandbarnet har jag svårt att klara mig utan kaffe speciellt på morgonen. Kanske borde jag ha skrivit kaffe och te för jag dricker nog lika mycket te. Helst grönt te men även lapsang är en favorit. jag tackar sällan nej om jag blir bjuden på en kopp kaffe eller te.

4. Böcker. Jag älskar att läsa och har alltid läst mycket. Ofta kan jag läsa flera böcker samtidigt och har en tendens att fastna i riktigt bra böcker och glömma omvärlden. För att hålla igång dom språk jag kan läsa på brukar jag variera mig och förutom svenska även läsa böcker på engelska och spanska.

5. Film. Jag är en stor filmfantast och älskar att titta på film. Innan jag fick barn gick jag väldigt mycket på bio. Nu blir det inte lika ofta och nu finns också ett större utbud av hyrfilm och jag har väldigt snabb uppkoppling så ibland laddar jag ner film.


Nu ska den här listan skickas vidare till några bloggare men jag tycker den som känner sig manad får svara och rapportera sen så går jag in och läser. Det finns så många bloggar som är fabulous så det är svårt att välja ut några få.

4 kommentarer:

Pumita sa...

Ang rubriken: Det tycker jag också! :) Och det lustiga är att jag kan skriva under på det mesta, speciellt de fem punkterna. Jag dricker mindre thé bara. ;)

Thérèse sa...

Pumita - tack , jag säger detsamma om din blogg som gett och ger mig många stunder av intressant och rolig läsning. Misstänker att vi är ganska lika på fler områden än filmsmak. Vi borde kanske försöka ses över en kaffe någon gång och diskutera böcker , resor, latinamerika och mycket annat.

Sara sa...

Jag älskar listor... Och känner mig mycket manad!

Thérèse sa...

Sara - Låter bra och passande för din blogg är verkligen Fabulous , en av mina favoriter och jag är kräsen. jag har få favoriter , bara dom allra bästa ;)