torsdag, februari 19, 2009

duvor

Jag har lite svårt för fåglar i allmänhet och duvor i synnerhet. Tycker inte att fåglar är speciellt fina utan mest skräniga och skräpar ner. Har faktiskt haft en duva på besök i mitt kök när jag bodde i Göteborg. Den var inte lätt att få ut.

Idag skriver DN om duvor i Stockholm. Så jag tänkte dela med mig av lite duv-information. Man räknar på 1 duva per 20 invånare i europeiska storstäder. Så i Stockholm finns alltså cirka 40000 duvor. En duva producerar cirka 12 kilo avföring per år. Vilket innebär att Stockholms kommun årligen bombarderas av drygt 484 ton duvspillning.

Duvor finns verkligen överallt. Här i stan har vi förutom duvor också sjukt mycket kajor. Dom kommer i stora flockar och är precis som duvor en sorts "befjädrade råttor". Fast jag gillar nog råttor bättre än fåglar. Men jag har ingen fågel-fobi. I skogen stör dom mig inte och på stan ignorerar jag dom.

Om någon som läser det här gillar duvor och känner sig ressugen kan jag också tala om att enligt DNs artikel är världens mest duvtäta platser. Fast att åka på duvturism verkar ju lite som "att gå över ån efter vatten". Duvor kan man ju kika på överallt om man vill.

Trafalger Square i London
Piazza San Marco i Venedig
Placa Catalunya i Barcelona
George Square i Glasgow
De Dam i Amsterdam






Kajor och duvor. Bilderna hittade jag på Wikipedia.


6 kommentarer:

Pumita sa...

Det fanns rätt många på Plaza de Mayo i Buenos Aires också. De är såå äckliga! Flygande råttor. Blääk!

Thérèse sa...

Pumita - håller med , äckliga flygande råttor. Läste artikeln i DNs På Stan bilaga med skräckblandad förtjusning och kunde inte låta bli att dela med mig av några siffror. 484 ton duvspillning över Stockholm årligen låter inte mysigt.

Sara sa...

Jag gillar inte duvor sådär särskilt mycket... Men jag vet två stycken som verkar gilla mitt fönsterbleck. :(

Thérèse sa...

Sara - dom gillade mitt också i somras men nu har jag inte sett dom på ett tag. Duvan som var på besök i mitt kök återkom dessutom en andra gång och flaxade runt på diskbänken. Jag stängde köksdörren lät fönstret vara öppet och till slut försvann den. Roligare besök har jag haft.

Thérèse sa...

Pumita - Plaza Salvador i Sevilla har också extremt mycket duvor. Bodde precis bredvid det torget när jag pluggade i Sevilla. Trevligt med små uteserveringar men fullt av duvor och folk som matar dom. Zócalo i Mexico City är också ett favorittillhåll för duvor.

Pumita sa...

Ja du, Zócalo är iaf rätt stort så det går att komma undan...