onsdag, februari 04, 2009

nordkoreanska jeans

Läste det här om tre svenska killar som ska börja tillverka jeans i Nordkorea och importera och sälja dessa i bland annat Sverige. Jeansen ska tillverkar i fyra olika modeller , två dammodeller och två herrmodeller.

Killarna ville se om det var möjligt att i ett land som Nordkorea designa och producera något för export. Enligt artikeln verkar deras idé ha bemötts positivt av Nordkorea.

Det var i somras jag läste det här och hur det har gått sen dess vet jag inte. Spontant tänkte jag att det låter knepigt att tillverka jeans och exportera från Nordkorea. Men när jag tänkte till lite mer så kom jag på att jag är alltför dåligt insatt för att veta hur svårt eller lätt ett sånt företag är.

Jag gillar nog ändå idén. Jag tror att det är bättre att försöka ha så mycket kontakter som möjligt med slutna diktaturer , helst då med vanligt folk i landet , än att fördöma och isolera. Jag tror att olika typer av kontakter är bättre en isolering för att på sikt få till en demokratisk utveckling av isolerade diktaturer. Jag tror också att man bör försöka förstå och se andra sidan istället för att bara rakt av fördöma länder även om det kan vara svårt att se positiva saker med diktaturer som ständigt bryter mot mänskliga rättigheter.

Förutom affärskontakter så tror jag på kontakter där vanliga människor möts som viss typ av turism , amatörfotbollslag (eller vilken annan sport som helst) som träffas och tränar tillsammans , utbyte för studier , fågelskådarföreningar eller andra organisationer som har olika former av kontakt och utbyte.

Det ska bli spännande att se hur det kommer att gå för dom nordkoreanska jeansen när eller om dom dyker upp i svenska affärer. Förutom att få igång tillverkningen av jeansen ska svenskarna också få nöjet att beskåda lite nordkoreanskt massgame. Den som är nyfiken på massgame kan kika på klippet nedan eller leta på youtube där det vimlar av videoklipp på massgames.

Inga kommentarer: