fredag, februari 06, 2009

Obama cigarrer

Alla som liksom jag någon gång har slutat röka vet att det ibland kan vara ganska jobbigt. Trots att cigaretter är äckliga , livsfarliga och dyra saknar man det när man slutar. För många kan säkert uppmuntran och stöd från omgivningen betyda jättemycket när man ska sluta röka

En som ska försöka sluta röka nu är USAs president Barack Obama. Tydligen har han sagt till sina vänner och sin familj att skulle han flytta in i Vita huset skulle han sluta röka. Fast han har medgett att det är svårt att sluta efter många år av blossande.



Om det är att hjälpa eller stjälpa Obamas försök att sluta röka genom att tillverka cigarrer som bär hans namn vet jag inte. Obamahysterin har en lång rad prylar med USA:s 44:e president som gemensam nämnare sett dagens ljus som t-tröjor, godis, starka såser och till och med en dildo.
I Nicaragua hänger en cigarrfabrik på, Granada Cigars 1524.
Hittills har 13.000 cigarrer, försedda med ett band märkt "Obama 44", beställts från USA, skriver nyhetsbyrån Reuters.



- Distributionen går på högvarv, cigarren säljer tack vare rådande "Obamania" och vi drar gärna fördel av det, säger företagets direktör Miguel Ramirez.

Själv tänker jag inte prova. jag har aldrig varit förtjust i cigarrer och håller mig numera undan från nikotin så mycket det går. För även om jag någon gång ibland kan känna en saknad efter att röka så vill jag absolut inte börja igen.



Bild från cigarrfabriken Granada Cigars 1524. Här rullas Obama cigarrer för fullt.

På tal om cigarrfabriker så inrymmer den gamla kända cigarrfabriken i Sevilla numera stadens universitet. Här jobbade en gång hundratalas kvinnor med att rulla cigarrer. En av dom mest kända av dessa kvinnor är en fiktiv person - Carmen i Georges Bizets opera med samma namn.


Jag har inte besökt cigarrfabriken men däremot staden Granada som är en mycket vacker stad med charmiga hus och en fantastik katedral. Staden ligger vid den stora sjön Lago de Nicaragua , den enda insjö där det finns hajar har jag hört sägas. Granada ligger inte heller långt från huvudstaden Managua och Stilla havets kust.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Usch den där dildon var lite äcklig. Känns respektlöst mot Obama att göra en sån. Men Granada verkar vara en vacker stad.

Anonym sa...

Usch den där dildon var lite äcklig. Känns respektlöst mot Obama att göra en sån. Men Granada verkar vara en vacker stad.

Pumita sa...

Jag blir illa berörn när jag ser honom men en cigg i munnen. Det ser äckligt ut. Desto gladare blir jag av bilden från Granada. Det är ganska exakt för fem år sedan jag var där. Supermysig stad!

Thérèse sa...

Anonym - Jag håller med , det är att gå över gränsen att göra en dildo som ser ut som en person. Granda är mysigt och trevligt.

Pumita - En cigg i munnen ser väl äckligt ut på dom flesta. Glad att jag inte röker men det kan fortfarande finnas tillfällen när jag saknar det lite fast inte så mycket att jag skulle börja röka igen , det gör jag aldrig.
Granda är mysigt både staden i Nicaraugua och Granada i Andalusien.