måndag, februari 23, 2009

finkina

Jag har struntat i bloggen , mail och internet överhuvudtaget under hela helgen och gjort annat roligt istället. Ganska skönt med en nätpaus ibland. Har väl saknat inspiration när det gäller bloggen och haft annat att tänka på. Dessutom haft ganska mycket annat att göra. Alltså vanligt helgmys. Bio , restaurang , kladdkaksbakning , simskola och sånt.

Känner inte att jag har något vettigt att skriva om nu heller. Hade tänkt att ta det där med fulkina igen. Alltså varför alla kinarestauranger i Sverige är ganska sunkiga tillhåll för alkisar och tonåringar som vill dricka billig öl utan att visa leg. Dessutom ar dom ungefär likande namn Golden Palace , China Palace , Dragon Palace , Golden China, Ming Palace och likande. Maten som serveras är ofta god och billig men inte smakar den som i Kina. I helgen har jag faktiskt upptäckt att det finns ett undantag en kinakrog som serverar mat som smakar som i Kina. Tydligen äter kineser här och miljön är inte alls så sunkig som på dom vanliga fulkinorna. Så har man vägarna förbi Söder i Stockholm kan man äta riktigt hyfsad kinamat. Det borde finna fler såna ställen men vad jag vet är det , det enda i Sverige.

Så nu skulle jag vilja hitta en indisk restaurang där maten smakar som i Indien. Även om dom indska restuaranger jag har besökt i Sverige inte ens är i närheten av att vara så sunkiga som många kinakrogar.

Vill också påpeka att jag gärna äter på sunkiga kinakrogar även om det sitter alkisar och dricker billig öl där. Maten är som sagt ofta god och billig men ibland skulle jag vilja ha kinamta som smakar som i Kina. I fortsättningen får jag väl ta mig till Söder i Stockholm då. Inte så långt egentligen men jag är dålig på att ta mig från Uppsala till Stockholm fast jag har både släkt och vänner i Stockholm.

7 kommentarer:

sof sa...

kinamat har aldrig riktig fallit mej i smaken. men jag ska inte dömma ut det helt, har inte varit i kina o ätit det där. men jag håller med om kinakrogarna här hemma, de är allt som oftast bra sunkiga. o uttrycket "greasy chinese" får mej inte mer sugen... men jag kanske borde testa the real thing på söder då! vad heter den?

Thérèse sa...

Sof - Ja det borde jag så klart ha skrivit. Stället heter Ho och ligger på Honrsgatan 151. Nästan längst ner på Hornsgatan man går ner mot vattnet och Liljeholmsbron från T-banestationen Hornstull

Thérèse sa...

Googlade lite och såg att Sveriges kanske enda icke-fulkina har en hemsida , kika här

sof sa...

ja men det där ser ju riktigt trevligt ut! alla vegetariska rätter lät goda också, så det verkar helt klart vara värt ett besök! men appropå kinakrogar så blir jag alltid lika fascinerad över menyerna o hur kockarna o serveringspersonalen kan hålla reda på över hundra olika rätter! efter över fem år i restaurangbranschen vet jag att det är svårt att lära sej en "vanlig" meny som kanske har 10 huvudrätter så hur skulle det inte vara om det fanns hundra rätter!

Thérèse sa...

Sof - jo det är riktigt trevligt och bra utbud för oss vegetarianer. Ha ha , ja du har helt rätt om menyer. En anna sak på kinarestauranger är att man brukar ha nummer på varje maträtt så man beställer en 58:an och en 34.an. Ett brittiskt humorprogram jag just nu tappat namnet på gjorde en sketch om detta. Lite svårt beskriva bra så här i en kommentar men han sa bland annat mina favoriträtter på kinarestaurangen är 57, 73 och 41

sof sa...

det där med siffersystemet känns nästan som att det skulle förvirra det ännu mer, det känns liksom bäddat för att bonga in 53:an ist för 35:an. fast det är ju lätt att beställa, man slipper ju oroa sej för att inte kunna uttala namnet på rätten man vill ha!

Mia sa...

Testa Golden China på Kungsängsgatan i Uppsala, den är faktiskt inte som de andra utan ambitionen är "riktig kinamat" (även om de också har en del "svensk kinamat"). En väldig massa vegetariska alternativ finns dessutom. Maten är verkligen god och kinesisk - inte bara enligt mina svenska smaklökar utan även enligt en besökande kines. :)

Annars finns några fler trevliga alternativ i Stockholm, t ex ett ställe vid Hötorget som har en specialmeny skriven helt på kinesiska. Om man äter kött finns bl a smaskigheter som grisöron och diverse udda styckningsdetaljer.

Aroydee Delux har trots namnet väldigt bra kinesisk dim sum, en ganska omfattande meny varav en bråkdel visas på hemsidan och allt tillagas på restaurangen, inte halvfabrikat. Även bra teer. Mums!
http://www.aroydee-deluxe.com

En ful och en gul på Söder har också bra kinamat varav en del veg.