måndag, februari 09, 2009

En andra chans , kanske

Igår var jag på någon slags försenad julgransplundring och italiensk buffé. Otroligt gott. Oliver , soltorkade tomater , sallader , sallad med tomat, mozzarella och färsk basilika , två olika lasagne en vanlig och en vegetarisk med ratatouille och getost , parmaskinka , salami , hembakade baguetter med soltorka tomat och basilika , goda ostar och vin. Vinet fick jag dock skippa för jag körde bil men jag hjälpte barnen att tömma dom sista flaskorna julmust. Så var det fiskdamm ,godis. ballonger , serpentiner, teckand film och lekar. Till efterätt en otroligt god och kompakt chokladkaka med vaniljglass.

Min thailändska kompis med man och barn var också där. Vi pratade Thailand och thaimat. Min bror har nyligen varit på två veckors semester i Bangkok så även med honom har jag pratat en del Thailand på sista tiden.

För 3-4 år sen var jag i Bangkok i 5 dagar under en tre veckor lång rundresa i Asien. Jag ska ärligt säga att jag inte blev överförtjust i staden. Ogillade den inte heller men ingen plats jag längtat tillbaka till. Det finns andra städer och länder jag har besökt som jag känner att jag skulle kunna återvända till hur många gånger som helst. Men Bangkok gav inte mig den känslan. Jag har faktiskt haft lite svårt att förstå att alla svenskar älskar Thailand så mycket. Så fantastiskt var det väl inte blev lite min känsla. Men kanske skulle jag också börja älska Thailand om jag ger landet en andra chans.

Men nu har umgåtts ganska mycket med en thailändska jag visserligen känt över tio år men tidigare har vi träffats rätt sällan. Ofta har vi pratat Thailand och jag blir ofta sugen på att ge landet en andra chans. Jag skulle gärna se lite mer än bara Bangkok men gärna skippa dom värsta semesterorterna. Min thailändska kompis är förresten utbildad kock i Thailand och har haft restaurang där. Henne thaimat är den absolut godaste jag har ätit. Mycket bättre än någon restaurang kan erbjuda.

Om jag nu verkligen kommer att ge Thailand en andra chans i framtiden är dock ovisst. Det finns ju så många platser jag ännu inte har varit på som jag är otroligt nyfiken på. Av alla länder jag har varit i så ligger nog Indien överst på land jag bara måste tillbaka till och se mer av. Fast Mexico , Venezuela och Kina ligger också bra till när det gäller länder jag måste återvända till. Så behöver jag en dos Spanien då och då. Och utan Paris kan man väl inte leva?


Marknad i Bangkok

9 kommentarer:

Cliff Hanger sa...

Bangkok är ju som en annan planet om man jämför med vissa paradisöar. Så om du gillar paradisöar kan du nog uppskatta att åka tillbaka till Thailand!

Thérèse sa...

Cliff hanger - det har du helt rätt i. Paradisöar är så klart väldigt trevligt. Åker jag tillbaka till Thailand så skulle jag nog vilja kombinera en paradisö med några dagar i Bangkok tror jag. För det är lite kul med röriga storstäder och det finns säkert en hel del kul att se och göra i Bangkok

Sara sa...

Jag har aldrig varit i thailand, men det känns som om jag är enda svensken som inte varit det...

Anonym sa...

Ja, det verkar som om många svenskar har blivit förälskade i landet. Jag har själv inte varit där ännu, så jag kan inte uttala mig. Storstäder kan ju vara både väldigt kul och fascinerande men tröttsamma på samma gång, så kanske skulle du uppleva landet annorlunda på ett lugnare ställe?
/Anna S.

Thérèse sa...

Sara - du var mig en udda figur , aldrig varit i Thailand!? Det verkar som alla svenskar varit där och alla svenskar ÄLSKAR landet. Jag tyckte Bangkok var ok men inget särskilt. Har inte längtat tillbaka.

Anna - Thailand är väl trevligt fast jag har tyckt mer om andra länder jag har besökt. Åker jag tillbaka någon gång vill jag absolut se mer än Bangkok. Storstäder kan ju vara kul men jag tror en bra kombination är några dagar i Bangkok och resten av tiden på något lugnare ställe.

Anonym sa...

Här är en till som inte varit i Thailand :-) Men däremot är jag väldigt förtjust i thaimat. Jag har en fråga till dig och det är om du kan fråga din thailändska vän om receptet på sum tam. Kan inte du lägga ut det på din blogg, det skulle glädja mig oerhört. Det är en av mina absoluta favoriter, men är så svårt att få tag på!

Thérèse sa...

Erica - Jag ska fråga henne och lägga ut på bloggen. Problemet när jag har frågat henne om recept förr är att hon aldrig använder recept när hon lagar thaimat. Hon är ju som sagt utbildad kock och har jobbat på restaurang i Thailand men aldrig i Sverige. Hon har så klert fått erbjudande om restaurangjobb i Sverige men har ett jobb hon trivs med och små barn så hon vill helst inte jobba kvällar. Själv gillar jag nog thaimat mer än jag gillade Thailand måste jag erkänna.

Anonym sa...

Har precis kommit hem från en resa i Thailand. Vi var ju dock i Phuket som är ett riktigt charter ställe men det var jättenice och det passade bra nu när vi bara ville softa med barnen. Jag har tidigare varit runt och åkt runt i Thailand i en månad och det är något som jag absolut vill rekommendera för andra.
Människorna där är så trevliga och det är så underbart att bara gå runt och och se allt för där finns verkligen allt + att maten är underbar.

Jag har alltid drömt om att få åka till Venezuela så att resa dit med barnen ligger på min plnaeringslista. Så har du några tips och ideer så tar jag tacksamt det. Vi har två barn som är 6 och 8 så vi brukar försöka kolla upp så mycket som möjligt innan vi åker.

Thérèse sa...

Eva - Jag tror egentligen att Thailand har mycket mer än Bangkok. Inget fel på Bangkok eller så men inget särskilt heller tyckte jag då när jag var där. Vore nog kul att resa runt i landet. Jag skulle gärna se både norra delarna av landet och paradisöarna i söder.

Venezuela har jag rest runt i med två barn. Det är ett otroligt trevligt och billigt land som jag varmt kan rekommendera. Huvudstaden Caracas kanske inte är så märkvärdig , lite speciell stad för den är väldigt långsmal och ganska rörig. men ute i landet finns allt från karibiska paradisstränder , till Amazonas djungler och Andernas toppar , här finns också Salto Angel världens högsta vattenfall. Det är billigt att äta , bo och resa ilandet och utanför Caracas väldigt lugnt och trevligt och vänliga människor. Att resa runt med buss fungerar bra men busstationerna är otroligt röriga , det finns en mängd bussbolag och alla har egen försäljning av sina biljetter så det gäller att veta vilka man vill resa med. Man kan förstås gå runt och jämföra priser och tider. Bussarna är annars bra och bekväma och inrikesflyg billigt. Jag kan gärna skriva mer om att resa i Venezuela med barn om du vill. Ställ gärna frågor och kan jag ska jag svara på dom.