torsdag, februari 12, 2009

Kränkande attityder

Jag är väl sist med att kommentar poliserna i Skåne som kallade ungdomar för apa och blatte och vräkte ur sig en hel del andra otrevliga saker också. Som att någon skulle ha duktigt med styk , så mycket att han blev steril.

Dessutom har man i övningar under internutbildning inom Skånepolisen använt dom fiktiva namnen Neger Niggersson och Oskar Neger

I ett mail har polisen i Landskrona efterlyst en neger iklädd militärgrön jacka

Jag saknar egentligen ord för att kommentar det här. Blir både ledsen och arg när jag hör sånt här. Ska man verkligen kunna arbeta för polisen med en sån här attityd? Kommer dom här poliserna att komma undan med en varning och sen få fortsätta sitt arbete som om inget hänt? . Jag kan förstå att polisen har ett påfrestande jobb och jag kan förstå att man tappar humöret och överreagerar ibland men den här typen av kränkningar är långt över gränsen.

11 kommentarer:

Nadia sa...

Avskyvärt. Verkligen avskyvärt. Jag kan också förstå att de har ett krävande jobb och att den interna jargongen kan vara rå. Men någon måtta får det ju vara. Med sådana här poliser är det kanske inte så märkligt att invandrare oftare än svenskar grips för brott de inte har begått.

Glömmer aldrig den gången jag satt på en spårvagn på väg till Angered som stod still för att polisen skulle kliva på och leta efter någon.
En polis rusade på vagnen och gapade i sin walkie-talkie "Ja, det är en neger. En afrikaneger". Sen kom han förmodligen på att han stod på en spårvagn full med folk och sa, liksom för att förtydliga det hela "öh..aah...en färgad man alltså".

Thérèse sa...

Nadia - visst är det avskyvärt. Med den här typen av attityder så är det inte konstigt att fler med utländskt ursprung än svenskar grips för brott dom inte begått. Jag har ju känslan av att det förekommer på fler ställen än i Skåne (och kanske hos andra yrkesgrupper också) precis som din historia från spårvagnen visar. Jag trodde ord som neger knappast förekom i Sverige längre och blev verkligen arg och ledsen när jag hörde om detta.

Lisa Christensen sa...

Det är förkastligt. Tänk att vi inte har kommit längre. Det är ju 2009. Det är i alla fall en sak som jag gillade med London - en massa människor av olika etnisk bakgrund. En rasist i London skulle få hjärtattack.

Thérèse sa...

Lisa - det är verkligen förkastligt. Sverige går kanske inte att jämföra med London här men Sverige idag är och har länge varit ett land med massor av människor med olika etnisk bakgrund. Särskilt i dom större svenska städerna. Jag tycker att man ser många fler människor med olika etnisk bakgrund i Stockholm än i Madrid. Vi borde verkligen ha kommit längre. Invandrare och andra generationens invandrare är och har länge varit en del av Sverige så sånt här borde inte förekomma.

Anonym sa...

Det verkar vara en accepterad gargong rent allmänt, annars skulle de inte kunnat använda de rasistiska namnexemplen under en internutbildning. Skrämmande! Bra ändå att det till slut kommer fram i öppen dager så att man blir tvungen att göra något åt det. Så här vill vi inte ha det.
/Anna S.

Pumita sa...

Det värsta tyckte jag var när någon hos Polisen skulle kommentera händelserna så använde de ordet SPRÅKFÖRBRISTNING! Vad då för språkförbristning?! Det handlar inte om språk, det handlar för f*n om VÄRDERINGAR! Och sånt här ska inte förekomma. Punkt. Jag blir så arg så jag ser stjärnor...

Thérèse sa...

Anna - Jag har också tänkt tanken att det verkar ganska accepterat i och med att dessa namn används i internutbildning. Hemskt men bra att det kommer fram. Hopas bara inte det glöms bort efter några dagar och allt återgår till det vanliga utan att det verkligen sker en förändring.

Pumita - jag blir också så otroligt arg. Självklart handlar det inte om språkförbistringar. Vilken otroligt dålig bortförklaring. Det är väl glasklart att det är attityder det handlar om. dessa kränkande ord och uttalanden kan knappast tolkas på olika sätt.

sof sa...

Polisyrket handlar ju i mycket om förtroende, att skapa en trygghet hos befolkningen. Känns inte riktigt som att dessa rasistiska värderingar bidrar till det. Otroligt upprörande!

Anna Malaga sa...

Det här är inte direkt ett problem som finns hos polisen, folk pâ gatan är mycket värre (inte alla, men tillräckligt mânga). Jag fick helt enkelt flytta frân Malmö, eftersom jag inte klarade av att bli arg flera gânger om dagen. Synd, för jag gillar staden annars.

Pumita sa...

Det är klart att problemet finns i hela samhället men jag förväntar mig betydligt mer av Polisen som ska stå för etik och moral, lag och ordning, skydda medborgarna osv. än av Kalle Karlsson.

Thérèse sa...

Sof - nej den här typen av attityder ger väl inte ökat förtroende för polisen direkt.

Anna - Naturligtvis har inte bara poliser den här attityden. Folk på gatan kan vara hemska också. Fast polisen har ju till uppgift att hjälpa och skydda både Lasse och Ahmed så därför är den här attityden avskyvärd. Tror du att Malmöbor är värre än andra svenskar på den här punkten? Jag gillar också Malmö , har varit där mycket , har både vänner och släkt där men har aldrig bott där.

Pumita - instämmer