tisdag, februari 17, 2009

ressällskap

Jag har rest en hel del med min familj men också med kompisar och några gånger ensam. Bland annat reste jag runt i Asien ensam för några år sen. Jag hann med Hong Kong , södra Kina , Bangkok , Malaysia och Singapore. Det var kul. Många och långa flygresor , jag såg och upplevde mycket och träffade många människor. Jag har också gjort några kortare resor i Europa på egen hand bland annat till Spanien , Portugal ( till potugal reste jag visserligen ensam men det var för att träffa någon men jag valde själv att åka dit flera dagar innan mitt ressällskap dök upp) och England.

Jag tycker om att resa med familjen och/eller med kompisar men jag gillar också att resa ensam. Jag tycker det kan vara ganska skönt och spännande att upptäcka nya platser och möta nya människor helt på egen hand. Det kan vara skönt att helt bestämma vad man vill göra och se. På något sätt tror jag också att man kanske lättare möter nya människor när man är ute och reser ensam. Kanske för att man är mer öppen för att möta folk när man inte har sällskap.

Fast naturligtvis finns det också nackdelar med att resa ensam. Man har ingen att dela upplevelserna med , särskilt inte efter resan. För visst man kanske träffar folk som man gör saker ihop med men sen skiljs man och åker hem till sitt och kanske tappar man kontakten. En del av resan är faktiskt att ha minnen att dela med någon kompis eller familjemedlem när man kommer hem.
Ytterligare en sak jag har upplevt som lite tråkigt är att gå ut och äta ensam. Visst kan det vara trevligt och skönt att sitta ensam på en restaurang eller ett café då och då men kanske inte nästan varje dag under 2-3 veckor eller längre tid.

På sista tiden har det varit dåligt med resande för mig. Men det hoppas jag ska ändras snart. jag vill gärna fortsätta resa på olika sätt , ibland ensam , ibland med kompisar och ibland med familjen. Fast det sätt att resa som jag har gillat bäst har varit att resa med små barn. Jag har gjort två längre resor i Latinamerika när mina barn var mindre. 3 månader i Mexico och Centralamerika och 6 veckor i Venezuela. Det var jättekul och det är så otroligt lätt att komma i kontakt med lokalbefolkningen när man reser med barn och hänger på lekplatser och såna ställen. Just i Latinamerika får barnen så mycket positiv uppmärksamhet också. Blev nästan lite kulturkrock att komma hem till Göteborg, sitta på spårvagnen och se någon möta min tvåårings skratt med en sur blick.

1 kommentar:

P sa...

Du skriver att du rest ensam i bl.a. Asien. Kan du inte berätta mer om det? Dom flesta av mina vänner har respektive som dom föredrar att göra långresor med, så ibland känns det som att jag får göra resorna ensam om det ska bli av. Men eftersom jag är blond, tjej och ganska kort är jag lite orolig för att jag ska hamna i jobbiga situationer. Har du några sådana erfarenheter?