onsdag, februari 04, 2009

en halvmiljon för mycket

En person jag känner berätta för mig om den här mannen som av misstag råkade få en halv miljon insatt på kontot . Den 25åriga mannen plockade ut hela beloppet och har nu försvunnit till Thailand.
Om Göteborgs stad som gjort felutbetalningen kommer att få tillbaka pengarna är osäkert. mannen är känd i missbrukarkretsar och saknar tydligen tillgångar för att driva in beloppet och befinner sig dessutom just nu i Thailand.

När jag läste det här kom jag att tänka på att jag faktiskt känner en person som råkat ut för samma sak. Det var cirka 15 år sen. Hon hade inget med missbrukarkrestar att göra utan var en skötsam lärare och småbarnsmamma då det hela hände. Inte heller stack hon till Thailand eller någon annanstans. Hon fick en smärre chock när hon gjorde ett bankomatuttag och såg att det fanns flera hundratusen för mycket på kontot. Pengarna hade funnits på kontot nästan en vecka innan hon upptäckte det. Hon tog kontakt med banken som ännu inte upptäckt felöverföringen och pengarna fanns kvar ytterligare några dagar innan banken rättade till det hela.

Sånt här borde vara ganska ovanligt men verkar ju ändå hända då och då. Om det hade hänt mig hade jag nog inte vågat sticka till Thailand för någpn gång vill man ju kunna komma tillbaka till Sverige och då helst utan polisanmälan och skulder man inte kan betala.

6 kommentarer:

Pumita sa...

Han lär aldrig betala tillbaka de pengarna. Själv skulle jag ringa banken direkt. Man vill ju inte bli anklagad för nåt man är oskyldig till. Fast han hade säkert jättekul i Thailand...

Thérèse sa...

Pumita - Jag hade absolut inte vågat sticka till Thailand eller Sydamerika även om det säkert hade varit kul. Precis som min gamla granne som råkade ut för samma sak hade jag omedelbart kontaktat banken. Tyvärr fick hon inte behålla några tusenlappar som tack för sin ärlighet.

Pumita sa...

En liten hittelön skulle inte sitta fel. ;)

Thérèse sa...

Pumita - verkligen inte 5-10% av summan är väl en lämplig hittelön... Fast ingen felinsättning varken med eller utan hittelön har gjorts på mitt konto däremot var jag en gång med om att telenor drog samma mobilräkning två gånger. Då fick jag avdrag på nästa räkning istället för pengar tillbaka.

Sara sa...

Varför händer sånt aldrig mig? ;)

Thérèse sa...

Sara - inte mig heller tyvärr , fast det kanske är lika bra jag hade nog varit så mesig och inte vågat dra till Thailand utan gått till banken och bett dom ta tillbaka pengarna