onsdag, februari 04, 2009

kanarisk rom

I december 2007 skrev jag det här inlägget om rom och nämnde då Arehucas , rom från Kanarieöarna. När jag skrev inlägget fanns inte Arehucas på Systembolaget. Men nu finns fem sorter av den kanariska romen i Systemets beställningssortiment för den som är sugen. Själv är jag väldigt förtjust i rom men nu var det längesen jag drack det. Får väl se när det blir av nästa gång och om det blir Arehucas eller någon annan rom då.

Arehucas oro som är den mörka romen kostar 249 kronor flaskan.
Så finns den ljusa varianten Arehucas blanco som också kostar 249 kronor flaskan.
Så finns en variant som är lagrad i sju år Arehucas 7 años för 318 kronor flaskan.
Samt en lyxvariant som har lagrats i 12 år Arehucas Reserva Especial 12 años för en sån flaska får man betala 399 kronor.
Dessutom finns den kända varianten som smaksatts med honung Arehucas Guance Ron Miel som kostar 188 kronor flaskan. Den är inte lika stark som dom andra sorterna utan innehåller 20% alkohol övriga sorter har en alkoholhalt på 40%.

Jag har smakat några av sorterna men det var i Spanien till spanska priser. Jag gillar visserligen rom men jag är lite osäker på om jag tycker den kanariska romen är värd dom slantar man får punga ut med på Systembolaget. Fast visst kan det vara kul om man smakat romen på sin Spanien-semester och vill återuppliva minnen hemma eller kanske bjuda några vänner på en spansk middag med spansk mat och dryck.



Men för den som besöker Gran Canaria och inte bara vill ligga på stranden finns det möjlighet att besöka Arehucas romfabrik , få en guidad tur i fabriken , provsmaka rom och handla i fabrikens butik. Det är lite billigare att köpa sin rom där än i affärer och på Las Palmas flygplats.

Fábrica y Museo del Ron ligger i byn Arucas och dit tar man sig på en kvart från Las Palmas med buss 205, 206 och 210 eller hyrbil. Fabriken ligger på Era de San Pedro 2 i Arucas. Jag har inte själv varit där men jag har hört att det kan vara svårt att få guidade turer på andra språk än spanska. Fast jag tror att även om man inte kan spanska särskilt bra kan det vara kul med rundtur , provsmakning och handla rom i fabriken.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Thérèse
Stort tack för tipset om Arehucas fabriken, den placerades precis väldigt högt upp på reselistan,
Är nämligen själv en stor rom fanatiker, :-)
Jag har även nyligen beställt en 12årig Arehucas som ska komma snart som jag ser väldigt mycket fram emot att få smaka :-)

Annars kan jag rekommendera en restaurang för dig, som tyvärr ligger i Hässelby i Stockholm, Romri heter den och är en karibisk/ italiensk restaurang som även har över 200 sortes rom, (dom köper in all rom man kan beställa från systemet) och det är fritt fram att komma in och äta
God mat och prova romsorterna till hyfsad pris, :-)

Nu vill jag bara poängtera att jag varken jobbar där eller känner någon som gör det, jag bara vill göra reklam för dom för det är dom värda med den goda maten och servicen jag fick där :-) plus att jag blev kär i en rom jag snart ska köpa, Plantation 20th Anniversary Extra Old
Klart den bästa romen hittills, som jag har smaka. :-)