lördag, februari 07, 2009

Pimentón de la Vera

I Spanien finns ett rökt paprika pulver Pimentón de la Vera som helst ska komma från La Vera i regionen Extremadura i västra Spanien. Kryddan är flitigt använd i många spanska rätter. Just att paprikapulvret smakar lite rökt och lite starkare än det paprikapulver vi vanligen köper i Sverige gör att det ger maträtterna en viss karaktär som är svårt att få till med vanligt paparikapulver.

Pimentón de la Vera är en mycket god och användbar krydda. en finns i tre varianter, Dulce (söt) Picante (stark) och agridulce (sötstark). Den passar i det mesta som soppor , såser och grytor. Traditionellt används den mycket i chakuterier som chorizo och till kyckling , kött , fisk och skaldjur men även till olika potatisrätter. Patatas bravas som är en populär spansk rätt är stek eller friterad potatis i en stark tomatsås som brukar innehålla pimentón. I Spanien finns tomatsåsen att köpa färdig och hälla på sina stekta potatisar men den är inte så knepig att göra själv heller.

Pimentón de la Vega är en trevlig och mycket användbar krydda och smakrikare än det paprikapulver som säljs på min ICA. Är det någon som vet om man kan få tag i pimentón de la Vera i Sverige och i så fall var?

7 kommentarer:

KARLAVAGNEN sa...

Du,jag kan försöka få tag på det här i Madrid och skicka till dig.

Thérèse sa...

Karlavagnen - åh vilket snällt erbjudande. Om du kan, vill och har tid får du mer än gärna göra det. Men känn inte att du måste. Men jag skulle bli väldigt glad. Blev väldigt glad att du erbjöd dig köpa och skicka , jag har så snälla och fina bloggkompisar :)

KARLAVAGNEN sa...

Gu vad du e svensk... :-) Hade jag inte haft tid och lust så hade jag inte frågat. :-) Ska kolla i affärerna. Alla tre sorterna var det du ville ha eller? Ska läsa om inlägget igen!

Thérèse sa...

Karlavagnen - ja du har rätt nu var jag typiskt svensk ;) Väldigt snällt av dig. Jag svarar på ditt meddelande idag , så får du min adress och så kan du skicka om och när du har tid och om och när du kommer ihåg

KARLAVAGNEN sa...

Jag fixar detta. Lugna pucks. Har t om researchat lite bland spanska kollegor och det är inget konstigt.

Thérèse sa...

Karlavagen - tack , tack du är så snäll. Har skrivit ett meddelande till dig och du har fått adressen.

Anonym sa...

En chilensk handlare i Hötorgshallen i Sthlm har pulvret. Även www.borssen.com och www.salmantinos.se har tillgång. Lycka till!
/Peter