fredag, december 28, 2007

Zapatero





Visst är dom lite lika , Spaniens premiärminister José Luis Rodríguez Zapatero och Rowan Atkinsons karaktär Mr Bean? Det är Zapatero på dom övre bilderna och Mr Bean på dom nedre.





Fast Zapatero är mycket mer seriös än Mr Bean. Man börjar inte fnissa när han dyker upp på spansk TV. Inte fnissa för att han är fumlig och ständigt klantar till det iallafall.

Zapatero har varit premiärminister i Spanien sen 2004. Han är partiledare för PSOE som är spanska socialdemokraterna. PSOE erövrade regeringsmakten i valet den 14 mars 2004, tre dagar efter terrordådet i Madrid då tre pendeltåg sprängdes och nästan 200 människor omkom. En del menar att terrordådet spelade stor roll för valutgången . Före attentaten var ett av PSOEs vallöften att dra tillbaka Spaniens soldater från Irak. Mer än nittio procent av spanjorerna var emot invasionen av Irak Dagen efter valet bekräftade Rodríguez Zapatero att man skulle ta hem alla omkring 1 300 soldater från Irak.

Under Rodríguez Zapateros tid vid makten har samkönade äktenskap legaliserats , kvinnlig tronföljd införts , har eller ska bebisbonus införas (jag vet inte om det är gjort än), barnaga förbjudits och det påstås också att Kataloniens självstyre har ökat men det har jag inte riktigt koll på. Vidare har jag också hört att Zapateros regering framgångsrikt förhandlat med ETA i Baskien. Fast personligen tycker jag inte det verkar så framgångsrikt. ETA la ner vapnen våren 2006 men bröt vapenvilan efter mindre än ett år.

Allt har säkert inte varit bra under Zapateros tid som premiärminister. Säkert finns det mycket som spanjorerna är missnöjda med. Spanjorer pratar gärna politik och berättar gärna hur missnöjda dom är med sina politiker. Jag tror dock att fler hittills är mer nöjda med den här socialdemokratiska (PSOE) regeringen än med den som leddes av Felipe González 1982-96. Speciellt mot slutet var González regering kantad av skandaler.

Jag har inte så mycket koll på Zapateros privatliv men vet att han är från Valladolid , utbildad jurist , gift , har två barn och bor i Madrid.

5 kommentarer:

Bandini sa...

Förlåt om jag säger till dig att Zapatero är snyggare än mr ben och snyggare än Reinfeld självklart!!!

Feliz Navidad y prospero año nuevo!!!

Bandini sa...

Förresten, han föddes i samma stad som Ines Sastre. Och där bodde Cervantes och Umbral.

Inte så illa eller hur? dessutom är Valladolid en fin stad.

Pumita sa...

Haha, jämförelsen är klockren! Annars tycker jag att Nestor Kirchner, Argentinas förre president, är rätt lik Ormen Kaa i Kalle Anka-filmen på julafton. *asg*

Thérèse sa...

Bandini - nej inte så illa. Jag har tyvärr aldrig varit i Valladolid men har hört att det ska vara en fin stad. Håller med Zapatero är snyggareän både Mr Bean och Reinfeld
Feliz Navidad y prospero año nuevo!!!

Pumita - ha ha , jag letade fram en bild på Nestor Kirchner och du har faktiskt rätt. Han påminner om Ormen Kaa.

Anonym sa...

Hej!
Zapatero är inte född i Valladolid, utan i León. León tillhör Castilla-León, en av de 17 autonoma regioner (på spanska Comunidades Autónomas)som Spanien är indelad i.
Tyckte att det var viktigt att poängtera.

Hälsningar

Mercebar