lördag, december 29, 2007

Frankofon

Jag har ju redan bekänt att jag är smått sjukligt frankofil. Jag älskar verkligen Frankrike , fransk mat , kultur, franska språket och allt annat franskt. Tyvärr är min franska rysligt dålig. Jag har läst det skolan men glömt oroligt mycket. Förstår när folk pratar och kan läsa kortare och enklare texter på franska ganska hyggligt men kan inte säga så mycket själv och absolut inte skriva alls. Men någon dag har jag tänkt att jag ska göra något åt det.

Vi kanske inte är så många frankofiler , inte om man jämför med anglofilerna, men vi finns och jag vet att en och annan brukar kika in har på bloggen ibland. Igår fick jag höra att det finns en tidning på svenska för oss frankofiler. Kanske har den funnits länge och jag bara har missat den eller så är den relativt ny. Jag har inte sett tidningen bara som hastigast kikat in på hemsidan. Den skriver om Frankrike och den fransk språkliga världen men har också några sidor på franska om Sverige. Tidningen heter Frankofon

Som sagt har jag inte läst den och vet inte hur bra den är men handlar det om Frankrike kan det ju inte vara helt dåligt....

5 kommentarer:

Sara sa...

Det visste jag inte! Ska genast spana in den. Vi frankofiler är nog ganska många, tror jag... ;)

Thérèse sa...

Sara - nej jag fick tipset av en kompis som sett tidningen på Pressbyrån igår. Jag menade att vi inte är så många om man jämför med alla anglofiler. Men jag uttryckte mig lite luddigt så jag har ändrat i texten. Klart vi är ganska många.

Anna Malaga sa...

Är inte ett dugg frankofil, men tittar ibland pâ TV5, eftersom de har intressanta program. Tusen gânger bÄttre än spansk TV.
Vie privée, vie publique var ett trevligt program och ett bra sätt att träna franska pâ.

Anonym sa...

Är jag en frankofil, måntro...? (Haha.) Tack för tipset, skitbra ju!

Thérèse sa...

Anna - jag är väldigt frankofil men skulle jag välja att bo någonstans skulle det bli Spanien tots usel TV.

Johanna - hm , skulle du vara frankofi , det kan jag väl aldrig tänka mig ;) Ha ha