måndag, december 31, 2007

¡ Prospero año nuevo!



Ett riktigt gott nytt år önskar jag alla bloggläsare. Hoppas ni får ett trevligt nyårsfirande hur och var ni än väljer att fira. Hoppas ni fortsätter kika in här och kommentera även under 2008. För mig blir det ett lugnt firande hemma med familjen. Det är alltid mysigt. Nu skjuter ju försäljningen av nikotintuggummin , gymkort och bantningspulver i höjden. Själv brukar jag inte lova något. Vet inte vad jag ska lova och säkert är jag för lat för att hålla det ... börja träna kunde ju förstås vara bra men lova... nja. Brukar ni lova något?

Nu ska man väl egentligen sammanfatta året som gått. Vad har varit bra , dåligt , vad har hänt o.s.v. Men jag tror jag nöjer mig med att konstatera att 2008 ska bli ett jäkligt bra år. Ett av dom bästa. Det säger alla så det måste stämma.

Här i Sverige tittar vi ju på Grevinnan och betjänten och Svarte Orm firar nyår och reser i tiden på TV. Vid tolvslaget ska man se fyrverkerier , höra Jan Malmsjö läsa Tennysons dikt Nyårsklockorna på Skansen (på plats eller framför Tvn) , skåla i nåt bubbel och önska varandra gott nytt år.



Vill man istället fira mer spanskt kan man äta tolv vindruvor vid tolvslaget , en för varje slag. Att klara det i samma takt som klockan slår är mycket knepigare än det låter. Spanjorerna skålar också i bubbel och önskar varandra gott nytt år. På TV sänds nedräkningen från Puerta del Sol i centrala Madrid som också brukar vara ordentligt packat med folk. Man bygger upp en scen på torget och det är diverse underhållning och sånt. Känns lättsamt och fest och inte så tungt och högtidligt som det brukar vara på Skansen. Här finns en välkänd klocka och när den slagit tolv slag man ätit sina vindruvor är det nytt år.


Klockan på Sol

Gott nytt år!

och till frankofilerna Bonne Année!

14 kommentarer:

Pumita sa...

Önskar dig detsamma, amiga!

Det blir inga vindruvor för min del heller men de kan ju som bekant avnjutas i flytaden form. ;) Jag ser framemot en lugn nyårsafton och önskar egentligen att det enda som smällde var champagnekorkarna. Tycker mycket illa om smällare av alla slag och är vid det här laget innerligt trött på dem... trots att jag inte har husdjur.

Anyways, ha ett riktigt Gott Slut och ett Gott Nytt År!

la linda sa...

feliz año nuevo para ti tambien! första gången jag hittar hit men jag kommer absolut titta tillbaka igen. jag liksom du bor i spanien (barcelona) och tycker det är intressant att läsa om andra svenskar som även de valt att bo någon annanstans.

christel sa...

Gott nytt år på dig med! Inga druvor för mig heller, varken i fast eller flytande form. Min mage brukar klara allt, men har precis bättrat mig från magsjuka i mellandagarna.

becka sa...

Gott Nytt År fina Thérèse! förlåt att jag inte hört av mig på så länge, det beror inte på dig, utan på att jag går igenom en hel del skit just nu. Hoppas 2008 blir super, för oss båda! Kram

Anna Malaga sa...

Hoppas 2008 blir ett riktigt bra âr för dig.
Jag lovar att inte börja träna och att inte börja röka. Äta choklad tänker jag fortsätta med ;-)
Vem är Svarte Orm?

Thérèse sa...

Pumita - tack detsmma , jag tycke fyrverkrier kan vara vackra att titta på men smällar kan jag vara utan. Som tur är har jag inga djur. När jag var tonåring hade vi en skotträdd hund och å var inte sån här dagar kul. Blir inga vindruvor för mig heller vid tolvslaget idag.

La Linda - Gracias , jag har bott i Madrid men är nu tillbaka i Sverige med ständig Spanienlängtan , får se om jag flyttar tillbaka någon gång för en längre eller kortare tid.

Christel - tack , som sagt inga druvor för mig heller i år. Har inte köpt hem några.

Becka - gott nytt år. Har tänkt på dig så hör av dig när du kan. Vill gärna höra hur du har det. Hoppas allt blir bättre snart. Många kramar

Anna - tack detsamma. Ha ha , jag skulle nog också kunna lova samma sak. Röka tänker jag inte börja med och choklad tänker jag absolut inte sluta med. Träna tänker jag på ibland men nja... Svate Orm eller Blackadder är en figur som Rowan Atkinson som gör Mr Bean gör. Ganska lik Mr Bean men brukar hänga i medeltida miljöer. Hans nyårsfirande sänds på svensk TV varje nyårsafton.

Nadia sa...

Gott nytt år! Och visst hade det väl varit fint att befinna sig vid puerta del sol inatt?!

Bandini sa...

Tack desamma!!!

Fin bild; nu kan jag redan se fryverkerier genom fönstern.

Lisa Christensen sa...

Gott nytt år! Fina bilder.

Carin sa...

God fortsättning på 2008 Therese!!!

Anonym sa...

J'espère que t'auras une très bonne année!

Thérèse sa...

Nadia - tack , ja , det hade inte varit fel

Bandini - tack

Lisa - tack detsamma

Carin - god fortsättning på 2008 till dig också

Johanna - Merci

Michelle sa...

Bra blogg! Varför slutade du att skriva?

Michelle sa...

Bra blogg! Varför slutade du att skriva?