söndag, december 09, 2007

geografikunskaper

Hittade det här på Aftonbladet. Det handlar om countrysångerskan Kellie Pickler som tävlar i en frågesport på amerikansk TV. En del av konversationen låter så här:

När ämnet geografi och frågan ”I vilket land är Budapest huvudstad” dyker upp blir det blankt i Picklers ögon. Hon tittar skeptiskt upp på programledaren Jeff Foxworthy och säger:
”Det här är kanske en dum fråga... men jag trodde att Europa var ett land.””Jag vet att de pratar franska där, eller hur?”
”Är Frankrike ett land?”
Sen fortsätter det
Rätt svar är Ungern (Hungary, på engelska). Sedan följer en konversation som inte låter sig översättas, men lyder:
"Hungry?” säger hon förvånat.
"That's a country?
"I've heard of Turkey, but Hungry?
"I've never heard of it."

Jag har också träffat amerikaner som varit ruggigt dåliga på geografi. Bland annat träffade jag två amerikanska killar när jag pluggade spanska i Cadiz. En svensk kille på skolan berättade för den ena amerikanen att han bodde i en stad i Sverige som hette Jönköping. Amerikanen hävdade att han visste var Sverige låg men inte Jönköping så den svenska killen tog fram en karta och visade. "Åh det är i Europa" sa amerikanen häpet.

En rast vi hade stod vi och pratade lite och en tjej frågade dom två amerikanska killarna hur många som bodde i USA. Dom började diskutera med varandra om det kunde vara 1 miljon människor för i hela världen bodde väl 10 miljoner trodde den ena killen. Hans kompis trodde att det kanske var mer än 10 miljoner människor i hela världen och förelog 10 miljoner i USA och 100 miljoner i världen. Men det möttes genast av protester , "Inte kan det väl bo 100 miljoner människor i världen".

Dom två amerikanska killarna hade hyrt en bil och skulle köra runt lite i Portugal. Dagen innan dom skulle ge sig iväg frågade en av dom mig om jag varit i Portugal och vilka platser jag kune rekommendera. Jag sa att Lissabon var en väldigt vacker stad. "Jaha vad är det för plats , ligger det i Portugal , är det en stor stad?" frågade amerikanen. När jag sa att det var Portugals huvudstad så tittade dom förvånat på mig.

Att förväxla Sverige och Schweiz är också en klassiker. I Bangkok träffade jag två tyskar som inte hade någon koll på var dom var och vart dom skulle. Dom skulle resa lite i Thailand och grannländerna sa dom. När jag sa att jag skulle flyga vidare till Malaysia hade dom ingen aning om var det låg eller hade hört talas om det.

Fast ibland tycker kanske vi svenskar att vi är lite väl duktiga och blir häpna när amerikaner inte har någon koll på Sverige eller Europa. Jag tror att många svenskar har otroligt dåliga geografikunskaper när det gäller Afrika. Ofta verkar det som om Afrika är ett enda land. Där det kryllar av svält , fattigdom , aids och man kan åka på safari och se spännande djur. Väldigt många svenskar skulle nog inte klara att räkan upp 10-15 afrikanska länder och deras huvudstäder. Man känner till Egypten , Marocko , Tunisien , Sydafrika , Kenya , Tanzania, Etiopien, Moçambique där Henning Mankell bor och kanske något mer land och huvudstäder är det väl si och så med.

Även svenskars kunskaper om Latinamerika kan nog många gånger vara lite si och så men just Afrika är nog den världsdel dom flesta har sämst koll på. Även om vi kan betydligt mer om USA så skulle nog väldigt många göra fel om man skulle namnge alla delstater på en vit karta eller glömma några om man skulle räkna upp dom.

Fast många svenskar har dålig koll på delar av världen tror jag ändå att vi med internationella mått är rätt hyfsade på geografi och har koll på omvärlden och svensk media har bättre utlandsbevakning än många andra länder. Fast just Afrika tror jag tyvärr är en världsdel som dom flesta svenskar och andra europeer har riktigt dålig koll på och ofta behandlar som om det var ett enda land och inte 54 (då är Västsahara medräknat) länder som alla är väldigt olika.

Den som vill se hela klippet där Kellie Pickler demonstrerar sina bristande kunskaper i geografi kan klicka här

Inga kommentarer: