söndag, december 16, 2007

julstress

En vecka kvar till julafton och jag har inte handlat en enda julklapp. Jag ska inte köpa presenter till så många. Men jag har ännu ingen aning om vad jag ska köpa. Blir kanske att stressa runt i sista minuten (som vanligt). Jag tycker det är mysigt med allt julpynt , bakning , lucia och sånt men just det här kommersiella kring jul tycker jag har blivit lite för mycket. Det är jag säkert inte ensam om heller. Ändå hakar nästan alla på det där med att köpa en massa prylar. Har man som jag barn känns det lite svårt att fira jul utan julklappar. Så är det faktiskt ganska kul att köpa och ge bort presenter , särskilt om man kommer på något bra. Naturligtvis är det också trevligt att få presenter speciellt om det är något man verkligen behöver och har önskat sig.



Läste i tidningen häromdagen att fler och fler köper julklappar på kredit. Den är stressen att man måste köpa grejer även om man inte har pengar till det kan ju inte vara kul. Själv tycker jag kredit är lite läskigt och skulle aldrig köpa presenter på avbetalning. Vet inte hur det ska gå till men jag skulle gilla om man kunde göra julen mindre kommersiell och mer av att bara umgås och ha mysigt.



Visst är det trevligt med mat. Men just runt jul frossas det något kopiöst av enorma julbord. Lite grann kan jag tycka att det finns en slags hysteri kring julmaten som ska intas ofta och i enorma mängder. Vi har ju tillgång till mat året om så det är kanske inte nödvändigt att frossa så enormt. Men jag kanske bara är gnällig och tråkig. Fast trots allt negativt jag har skrivit här så tycker jag att julen är väldigt mysig men jag brukar också tycka det är skönt när helgerna är över och allt återgår till det normala igen. Även om jag inte är så förtjust i snö så hade det varit mysigt med lite snö på julen i år men det verkar inte bli så , iallafall inte om man ska tro meteorologerna.

2 kommentarer:

Anna Malaga sa...

Ja, snö hade varit bästa julklappan! För tvâ âr sedan fick vi snö pâ självaste julafton, och vi kunde göra bâde snögubbar och snölyktor. Inte dâligt i Skâne...
Usch, ja, lite väl mycket mat blir det. Jag är en gottegris, sâ jag gillar mest lussekatter och choklad. Tycker ocksâ att det blir lite väl mycket korvstoppning vid julbordet.
Fy för kredit!

Thérèse sa...

Anna - jag är också en gottegris och gillar att baka och äta lussekatter , pepparkakor och annat. Blir väl mycket mat här också. I år verkar både Skåne och Uppland få klara sig utan snö på julafton enligt prognoser i tidningarna. Synd för det hade varit mysigt.