lördag, december 08, 2007

Änglarnas stad, lungor och film

Bangkok betyder änglarnas stad. Eller egentligen är det det thailändska namnet Krung Thep som betyder det. Bangkok kommer av Bang Makok, vilket betyder "olivlundarnas stad", och är vad de tidiga kolonialisterna kallade staden. Stadens fullständiga thailändska namn är Krung Thep Maha Nakhon Amon Rattanakosin Mahinthara Ayutthaya Mahadilok Phop Noppharat Ratchathani Burirom Udom Ratchaniwet Mahasathan Amon Phiman Awatan Sathit Sakkathattiya Witsanu Kamprasit vilket gör det till världens längsta ortnamn.

Jag har besökt Bangkok en gång och stannade bara där i fyra dagar innan jag reste vidare till Malaysia och Singapore. Jag vet inte varför men jag blev inte så förtjust i staden. Visst var det mysigt att åka båt på kanalerna och titta på vackra tempel och palats och visst var shoppingen bra och billig. Jag bodde på Khao San Road där många backpackers hamnar. Ganska kul och annorlunda ställe men kanske inte så typiskt för Bangkok. Om jag återvänder ska jag nog bo i någon annan del av stan. Fast det finns många ställen jag är mer intresserad av att se än Bangkok. Jag har lite svårt att förstå att så många svenskar är så förtjusta i Thailand. Visst det är väl trevligt men jag har nog uppskattat länder som Indien , Kina , Mexico och Venezuela mer. Fast jag kanske borde ge Thailand en ny chans någon gång i framtiden.

En annan stad som betyder Änglarna stad är Los Angeles vars fullständiga namn egentligen är El Pueblo de Nuestra Señora Reina de Los Angeles de la Porciuncula vilket betyder Vår frus drottning över änglarna från Porciunculas stad. Där har jag inte varit och är väl inte så sugen på att åka dit heller om jag ska vara ärlig. Det finns andra städer i USA som lockar mer om jag ska dit , främst New York men också Key West , New Orleans och San Fransisco.

Förresten varför säger man New York men Nya Zeeland på svenska? Finns det regler för vilka platser som uttalas på orginalspråk och vilka som får ett mer svenskt namn? Fast skulle jag gissa så tror jag att det bara är tradition att säga på olika sätt.

På tal om språk och långa ord så läste jag häromdagen att engelskans längsta ord är Pneumonoultramicroscopicsilicovolcanoconiosis men i dagligt tal nöjer man sig med att säga Pneumoconiosis. Ordet betyder silikos eller (sten)dammslunga på svenska. En sjukdom som som orsakas av att man inandas farliga ämnen eller mycket stendamm som förstör lungorna. Sjukdomen kan i värsta fall leda till lungcancer. Men idag är den relativt ovanlig i Sverige då dom som arbetar med farliga ämnen har fått bättre och bättre skydd. Förr var den vanlig hos bland annat gruvarbetare och stenhuggare. Många stenhuggare som byggde Europas stora och vackra kyrkor under medeltiden drabbades av silikos och för tidig död.

På tal om Änglarnas stad så gjordes det en film med det namnet 1998 med Meg Ryan och Nicolas Cage i huvudrollerna. Jag har sett den och var väl inte så imponerad. Filmen är en nyinspelning med ganska stora förändringar i manus av den kända filmen Himmel över Berlin som gjordes 1987 och som jag såg för väldigt många år sen. Då tyckte jag väldigt mycket om den och det skulle vara kul att se den igen. Vet inte vad jag skulle tycka idag så jag vågar inte tipsa om filmen. Fem år senare kom uppföljaren Fjärran så nära som jag inte blev så väldigt förtjust i.

Himmel över Berlin handlar om två änglar som strövar runt i staden , iakttar och lyssnar till människornas tankar.Trots att de enbart ska vara betraktare och inte kan interagera fysiskt med människornas värld, förälskar sig en av änglarna, Damiel i en cirkusartist. En annan del av filmen skildrar Peter Falk i rollen som sig själv, på besök i Berlin för en film- eller tv-inspelning. Det framkommer att Peter Falk tidigare varit en ängel precis som Damiel, men avsagt sig existensen som odödlig åskådare för att istället få bli dödlig och delta i livet. Så småningom väljer också Damiel att bli en människa, som kan interagera med världen och till slut förenas han med kvinnan som han åtrått så länge. Filmen växlar mellan färg och svartvitt. För musiken svarar Nick Cave och filmen innehåller också scener från en konsert med honom. När jag såg filmen tyckte jag den var mysig , vemodig och lite annorlunda.

Inga kommentarer: