torsdag, december 27, 2007

slutrökt på franska caféer



Från och med 1 januari kommer dimman att lätta på dom franska caféerna och bistroerna. Frankrike gör precis som Sverige och många andra länder och inför totalt rökförbud på restauranger. Visst kan jag som inte röker tycka det är skönt att slippa sitta i en dimma när jag går ut och äter , fikar eller tar en öl. Visst är det bra att personalen på caféer och restauranger slipper vara passiva rökare. Samtidigt tycker jag det är lite hårt att jaga ut rökare i kylan. Man kunde väl ha särskilda rökrum eller något.



Visst , det är farligt , dyrt och äckligt att röka och otrevligt att andas in andras cigarettrök när man själv inte röker. Samtidigt vet jag som före detta rökare , som ibland tyvärr saknar cigaretterna , att det också kan vara ganska mysigt att ta ett bloss tillsammans med en kopp kaffe eller en öl. Det är ju inte så mysigt att lämna sin kaffe inomhus och gå ut i svensk eller fransk januarikyla och röka. Fast visst är allt som kan få fler att sluta och färre att börja röka bra. Om rökförbud på caféer och restauranger ger den effekten vet jag inte.



Många har väl också någon sorts bild av just franska caféer som lika dimmiga av rök som den brittiska puben på bilden ovan (numera tror jag att man i England har rökförbud på pubarna). Där sitter fransmän i sina baskrar , en baguette under armen och med en gauloises i mungipan , smuttar på en kopp svart kaffe eller ett glas rödvin och diskuterar högljutt. Fast det är ju bara en oerhört generaliserad bild som inte ens stämmer för enligt undersökningar som gjorts är majoriteten av franska folket är positiva till förbudet och kommer inte att sluta gå ut.

I Sverige infördes rökförbud på caféer och restauranger 1 juni 2005 och jag tror att majoriteten av svenska folket är positiva till förbudet. Det är nog jag också men jag tycker kanske att det kunde finnas rökrum där rökarna kunde stå inne i värmen och blossa istället för att jagas ut i kylan.

6 kommentarer:

Pumita sa...

Jag slutade röka för många år sedan (efter ett antal försök) och det finns inget som kan få mig att börja igen. Hur konstigt det än låter kan det fortfarande lukta gott IBLAND. Oftast inte som tur är. Det är bara äckligt!

Thérèse sa...

Pumita - jag hade också ett antal försök bakom mig men ska väl förhoppningsvis aldrig börja igen. Fast speciellt när jag är stressad eller nervös kan jag känna mig lite sugen. Så vet jag att det är ganska mysigt med kaffe och cigarett men nu är jag van att dricka mitt kaffe utan så då känner jag inget sug. Vet inte om jag tycker det luktar så gott men jag tycker inte heller det är så väldigt äckligt med rök. Fast sen jag flyttade från Madrid är det otroligt sällan om ens någonsin jag vistas i rökiga miljöer. Eftersom dom flesta jag känner inte röker umgås jag inte heller särskilt ofta med rökare

Anonym sa...

Många bloggar kring det här med självmord nu. Eftersom du är en bloggare jag gillar, hoppas jag att du själv ger dig in i debatten då jag tycker att det är en viktig sak att uppmärksamma ! Läs gärna här för att höra min åsikt. http://hallo.blogg.se/1198791695_sjlvmord.html

Thérèse sa...

Jove - tack , kul att höra att du gillar bloggen! Nja jag vet inte... jag tror inte jag har något särskilt att skriva om självmord förutom att den är tragiskt för alla inblandade och närstående och hemskt att någon mår så dåligt att den känner att det inte finns någon annan utväg än att ta sitt liv. Jag har faktiskt missat att många bloggar om självmord men jag läser inte så rysligt många bloggar. Fast jag ska kika in på din och se vad du skriver. Får se om jag skriver något själv senare

Anonym sa...

Jag gillar att det blir rökförbud även i Frankrike - jag avskyr röklukten som sätter sig i kläder och hår... Och är man så dum att man röker, kan man gärna bli utjagad i kylan. ;)

Det känns dock lite märkligt att införskaffa rökförbud på alla caféer och restauranger i just Frankrike. Jag tänker på tabac-hörnorna, där folk står och dricker espresso och blossar i baren. De ställena ÄR liksom rök. Blir spännande att se hur det blir. Det är ju betydligt mer vanligt med rökare i Frankrike än i Sverige, så diskussionen kan säkert bli större.

Thérèse sa...

Johanna - jag håller med om att franska caféer ÄR rök och det är svårt att tänka sig caféer där folk inte står i tabac-hörnan och blossar. Men vad jag läste så var en majoritet av franska folket positiva till rökförbudet trots att rökning är betydligt vanligare i Frankrike än i Sverige