lördag, december 29, 2007

babyprylar

Danska konsumentverket , Forbrugerstyrelsen, har undersökt inköpen som förstagångsföräldrar gör för sina barn. Och resultaten visar att mer än vart tredje föräldrapar (35%) har förköpt sig på babyprylar – de har helt enkelt köpt saker för dyrt eller köpt onödiga saker.

Nu var det några år sen jag var förstagångsförälder men även då fanns det otroligt mycket prylar man "måste" ha. Dessutom gott om totalt meningslösa prylar som leksaker till ett spädbarn eller ännu värre babyparfym - parfym till dom små. Samtidigt är det väldigt kul att handla grejer till sin baby. Men egentligen behöver inte ett spädbarn så mycket mer prylar än lite kläder , blöjor , en vagn , en säng och kanske lite annat smått. Jag köpte någon sorts skötväska som jag i princip aldrig använde men jag har hört andra säga att det är så bra och så praktiskt.

Ett litet spädbarn är inte särskilt intresserad av leksaker utan mer av mammas och pappas ansikten och små prylar som färgglada band eller likande som den kan titta på. Bebisar brukar gilla färgglad grejer som rör sig. Min kompis son fyllde nyligen ett år och han var mer intresserad av papperna och snörena på paketen än deras innehåll. Fast några maracas tyckte han var kul precis som kastrullerna i köket. Jag brukar ofta tycka att mina kompisars bebisar har så otroligt mycket prylar. Fast det hade säker mina barn också.

Jag tror att många föräldrar är osäkra på vad man behöver och inte behöver. Så finns det ju så otroligt mycket prylar till småbarn. Ganska många onödiga och många dyra. Samtidigt är det kul att köpa saker till bebisen också. Men jag har intrycket av att det verkar ha blivit en väldig konsumtionshysteri på området.

En pryl som jag själv tycker verkar helt meningslös är dom så kallade lära-gå-stolarna. Jag tvivlar på att barnen lär sig gå fortare med dom och dom flesta barn använder soffbord , stolar och annat som stöd när dom börjar resa sig och gå. Fungerar alldeles utmärkt. En babysitter verkar inte heller så nödvändigt för små barn kan ligga på en filt eller bäras av mamma och pappa. Tror jag hade en babysitter men den användes inte så flitigt.

Fast jag känner nu när mitt yngsta barn har fyllt sex år att jag har lite dålig koll på det här området och vilka babyprylar man ska ha och inte ha.

4 kommentarer:

Sara sa...

Min syster har percis fått sitt första barn, och hon säger faktiskt att alla dessa pedagogiska, blinkande, låtande grejerna han får verkar mindre intressanta än det han hittar i omgivningen, en halsduk att dra i, heller ett ansikte att titta på länge.
Men det verkar vara lätt att drunkna i utbudet...

Thérèse sa...

Sara - jo det verkar lätt att drunkna i utbudet... sen brukar många nyblivna föräldrar få ohyggligt mycket mer eller mindre onödiga prylar av släkt och vänner. Så är det inte alltid lätt att i förväg veta vad man behöver eller inte. Kul att du blivit moster , läste om det på din blogg.

Lugnetetc sa...

Som nybliven förälder har jag märkt att man är föremål för massa tryck från olika håll. Inte bara vanlig marknadsföring utan även från andra föräldrarsom gärna vill att man ska göra som dem fast barn är olika. Vissa vill bli burna och andra inte osv...

Thérèse sa...

Fred - grattis! Jo du har helt rätt det är inte bara marknadsföring utan även andra föräldrar och barn är olika och intresserar sig för olika saker