fredag, december 14, 2007

andra språk än engelska

I Sverige verkar det som om engelska är det enda viktiga främmande språket. Ibland hör man att vi svenskar inte är så bra på engelska som vi tror. Det kan nog stämma till viss del. Jag tycker man ganska ofta ser svenskar skriva felaktiga uttryck på engelska och härmodagen såg jag någon slags dokusåpa på TV när några par var ute och reste och förvånades att unga människor knappast kunde uttrycka sig på engelska. Men dom flesta svenskar är trots allt väldigt duktiga på engelska och att man sätter in fel prepositioner i något uttryck är väl inte hela världen.

Tyvärr är inte engelska lika stort och fungerar lika bra i alla länder. Läste nyligen att man gjort en undersökning bland företag som gör affärer i andra europeiska länder och 20% hade haft problem vid affärer på grund av språket. I många länder till exempel i Sydeuropa är inte engelska lika stort som i Sverige och man behöver kunna det lokala språket om man vill göra affärer.

Har också hört att färre och färre elever i skolan väljer ett andra språk utöver engelska. Det är lite tråkigt även om jag har viss förståelse för det är jobbigt och tidskrävande att lära sig ett nytt språk. Fast spanska lär ha ökat i popularitet bland svenska gymnasieelever dom senaste åren men språk som franska och tyska minskar. Språk är ju också roligare att lära sig på plats när man kan gå ut och använda det på gatan och i affärer och inte i ett svenskt klassrum. Även om man väljer att inte läsa språk på gymnasiet kan man ju alltid lära sig senare. Så det kanske inte är någon katastrof att färre elever väljer ett andra språk. Samtidigt kan jag inte låta bli att tycka det är lite tråkigt att många svenskar tycker det räcker med att kunna engelska bra.

Förutom att man kan hjälpa företag att göra affärer och klara att beställa mat på semestern så öppnar språk också dörren till en ny kultur. Jag kan verkligen rekommendera alla att försöka lära sig ett till språk utöver engelska. Det är absolut bra att kunna vad man än ska arbeta med i framtiden.

Jag önskar att jag kunde fler språk för det är verkligen kul att kunna men jobbigt att lära sig. Förutom engelska så är det "bara" spanska jag kan bra. Jag är väldigt glad för min spanska. Så om något företag vill ha min hjälp att göra affärer i Spanien eller Latinamerika är det bara att höra av er. Jag vill gärna till ett varmt och trevligt ställe. Ni betalar naturligtvis resa och boende och en rätt saftig lön för min insats.

Att folk i Spanien generellt är dåliga på främmande språk är ingen nyhet. Inom EU är det bara britterna som är sämre på andra språk än sitt eget. Det är en enorm skillnad när man reser över gränsen till Portugal. Där har man inga större problem att klara sig på engelska ens i avlägsna byar. I Spanien blir det knepigt att klara sig på engelska om man reser utanför turismområden om man inte träffar människor med internationella jobb. Fast spanjorer är alltid vänliga och även om man inte kan spanska eller bara några glosor försöker dom förstå och kommunicera.

4 kommentarer:

Anna Malaga sa...

Jasâ, är folk bättre pâ engelska i Portugal? Vad kan det bero pâ?
Jag tycker svenskarna är jättebra pâ engelska, men de är nog lite blyga och rädda för att säga fel. När det gäller andra sprâk, t.ex. spanska i de svenska skolorna, borde man kunna använda sig mer av alla de spansktalande invandrarna för konversationsövningar, tycker jag.

Anonym sa...

Jag älskar spanska, det är mitt favoritämne i skolan.. en dag vill jag tala det flytande :)

Anonym sa...

Jag skulle oxå önska att jag kunde fler språk - och spanska är just ett språk jag skulle välja att läsa om jag idag skulle satsa på språkstudier.

Thérèse sa...

Anna - ja , jag tycker det är stor skillnad mellan Spanien och Portugal när det gäller engelska. Kanske för att dom inte dubbar sina TV-program och filmer i Portugal. Eller jag vet inte vad det beror på. Nu pratar jag inte engelska i Spanien men har ändå intrycket av att spanjorer generellt inte är så bra på engelska.

Jove - kul , jag var inte så förtjust i språk i skolan men kanske berodde det på att jag inte hade så bra lärare.

Mediabrus - jag skulle vilja bli riktigt bra på franska någon gång , får se hur det blir i framtiden.