söndag, december 30, 2007

bloggminnen

Jag började skriva på min förra blogg Mitt liv i utlandet i slutet av december för två år sen. Då hade jag precis flyttat till Madrid med man och två barn och vi planerade att bo där i minst två år. Nu blev det inte riktigt som vi hade planerat utan jag och barnen flyttade från Madrid för ett år sen. Mannen kom nyligen tillbaka till Sverige.

Anledningen till att jag började blogga var för att familj och vänner i Sverige skulle få reda pålite om vårt liv i Madrid. Jag hade knappt läst någon blogg innan jag började men straxt före jag lämnade Sverige visade en kompis mig en artikel i en tidning om en familj som flyttat till Frankrike och bloggade. En annan kompis hade tidigare mailat mig en kul sida om hockeyfrillor (besök på sidans bildgalleri över hockeyfrillor rekommenderas) och killen som hade gjort sidan hade en blogg som jag började läsa och gillade. Så efter ungefär en månad i den spanska huvudstaden satte jag själv igång att blogga.

I princip direkt hittade andra bloggare till min blogg.Bland dom första var Cliff Hanger som dåkallade sig El Mango och som jag fortfarande vill kalla honom... och Virvla Eftersom vem som helst kunde läsa och kommentera blev det mer tips och berättelser från Madrid och Spanien än bilder på mig och familjen när vi hade picknick under parkens olivträd. Tror inte riktigt det är min grej att skriva sånt. Men jag har inga regler utan skriver det jag känner för när jag känner för det.

Våren och sommaren 2006 hade jag fått ganska många läsare , många fler än jag har idag. Precis som idag blev man "bloggkompis" med vissa. Jag följde och kommenterade deras bloggar slaviskt och dom min. Trots att vi inte träffats känns det som man känner varandra och tycker om varandra. Många av dom här bloggkompisarna finns kvar och kommenterar flitigt här precis som jag på deras bloggar. En del som var flitiga bloggare och kommenterade flitigt då har slutat blogga och försvunnit. Det skulle vara kul att höra hur de gått för dom och hur dom har det. Lite sorgligt att dom bara försvann. Hoppas Cocotte , Cindy Epicentre, Nightoholic och ni andra har det bra och läser ni här skriv gärna en kommentar.

Sen jag flyttade tillbaka till Sverige tycker jag det känns svårare att få idéer att skriva om och jag har också mindre tid att blogga. Men jag skriver när jag får någon idé och annars låter jag bara bloggen vara. Dom senaste dagarna har det blivit mycket skrivet , andra veckor blir det inget skrivet men jag kikar ofta in här för att läsa och svara på kommentarer.

10 kommentarer:

Anna Malaga sa...

Grattis till bloggen!
Jag började läsa sommaren 2006 och fastnade direkt. Vilken tur att du sparade den, jag tror att väldigt mânga fortfarande googlar sig dit och kan läsa alla intressanta inlägg.

Anonym sa...

En av anledningar till att jag gillar din blogg är att innehallet är sa blandat! Det är intressant att läsa om dina betraktelser, oavsett var i världen de har sin ursprung. :)

Keep up the good work!

Pumita sa...

Här är en stammis till... Får abstinens när jag inte har läst din blogg på ett par dagar. ;)

Ha ett riktigt Gott Nytt!

Thérèse sa...

Tack bloggkompisar! Jag är stammis på era bloggar också , läser allt men är ibland dålig på att kommentera.
Keep up the good work!

Bandini sa...

Hoppas du förtsätter med din blogg.

Gott nytt år!!!

Cliff Hanger sa...

Keep up the good work!

Och du FÅR kalla mig El Mango, bara för att du hängt med sen den tiden.

Gott nytt år!

Cliff Hanger sa...

Keep up the good work!

Och du FÅR kalla mig El Mango, bara för att du hängt med sen den tiden.

Gott nytt år!

Anonym sa...

Vad kul att bloggen hunnit bli två år. Jag minns inte när jag hittade hit, men jag har för mig att det var ganska tidigt. Fenomenet bloggkompis är ju ganska kul - särskilt att man haft möjlighet att träffa nån bloggkompis. :)

Thérèse sa...

Cliff Hanger - tack det samma , El Mango

Johanna - jag tror också du hittade hit tidigt men minns inte heller precis när , vintern eller våren 2006 borde det varit. Kul att jag har skrivit i två år och ganska snart är jag faktiskt uppe i mitt 1000de inlägg också

Tolken sa...

Jösses vad tiden går. Du är så duktig på att fortsätta skriva trots att du flyttat hem. Själv går det lite upp och ner :-) Men gemenskapen vill man ju inte vara utan!