tisdag, december 18, 2007

julskrud , kungar , stock och lite annat

Anna Malaga hade nyligen en utmaning på sin blogg , att visa upp sin stad i julskrud. Jag har inte gett ut här i Uppsala och tagit kort än. Men Uppsala är väl kanske inte en stad som satsar jättemycket på sin julskrud. På Drottningatan har man samma lampor som på 70-talet och man har lite belysning i några kastanjer längs ån.


Saluhallen i Uppsala (bilden lånad från UNT)

Har rotat lite i mina gömmor och hittade en bild på varuhuset El Corte Ingles vid Puerta del Sol i centrala Madrid.



Den här julskruden hade dom förra året och året innan. Om dom har samma i år vet jag inte. Jag har tyvärr inte varit på plats i år eller frågat någon som har varit det. Även om det numera finns en del tomtar i spansk julskyltning och på spansk TV får dom flesta spanska barn vänta till trettondagen eller Los Reyes då Los Reyes Magicos (dom tre vise männen) kommer med presenter. Dom magiska kungarna Baltasar , Gaspar och Melchor som kommer med presenter till barnen brukar finnas med i julskyltningen. På trettondagen kan man se parader runt om i Spanien med kungarna och deras följe. Här skriver jag om en sån parad som jag och barnen var och tittade på när vi bodde i Madrid.


Här är Baltasar i en parad i den sydspanska staden El Puerto de Santa Maria i Cadiz-provinsen

Men naturligtvis man diverse jultraditioner vid dagarna kring julafton också i Spanien. Männisor är lediga från jobb och skola och umgås med familjen. Den 22 december bänkar sig dom flesta spanjorer framför TVn för då dras vinnaren i det stora jullotteriet. Lotten som ger högsta vinsten kallas El Gordo - den feta och förra året gav den 3 miljoner euro , andra vinsten ger 1 miljon euro och det finns gott om fler större och mindre vinster. Man får lätt intrycket att alla spanjorer köper en jullott. Även dom som inte brukar spela så mycket annars.



En annan tradition är att äta en julstock eller Tronco de Navidad. En sorts tårta i form av ett vedträ. Jag har smakat och jag gillar ju sötsaker så den är helt okey. Jag har aldrig bakat någon själv utan köpt färdig och ska jag vara lite elakt ärlig tillhör dom jg har smakat den där kategorin tårtor som ser underbart goda ut men inte smakar så mycket.



Den som känner sig sugen på att göra sin egen Tronco de Navidad i jul hittar recept här

Inga kommentarer: