söndag, december 02, 2007

cafe carajillo



Det finns många sätt att dricka sitt kaffe i Spanien. Carajillo är en variant där man blandar kaffe med brandy och socker. Jag tycker det är gott med en carajillo någon gång ibland men helst dricker jag nog mitt kaffe utan sprit och har hellre brandyn bredvid än i kaffekoppen. Min spanska kaffe favorit är cafe con leche som är kaffe med en liten skvätt varm mjölk.

Carajillo är något som sjömännen som koloniserade Kuba kom på. Dom hällde då rom i kaffet och kallade det corazillo från spanskans ord för hjärta - corazon. Dom menade att drycken värmde hjärtat och ökade deras mod. Sen förde dom med sig drycken till hemlandet , romen byttes mot brandy och namnet ändrades till carajillo.

Tycker absolut att om man besöker Spanien vintertid kan det vara kul och gott att prova en carajillo. Man blir garanterat varm i hela kroppen. Fast ibland tycker jag att dom slår i väl mycket brandy i min smak och drycken blir väldigt stark. Men det varierar så det beror på var man beställer sin carajillo och mycket eller lite brandy är väl också en smaksak.

sista stycket i det här inlägget handlar om olika sorters kaffe i Spanien.

8 kommentarer:

Anna Malaga sa...

En slurkt Baileys i kaffet är ocksâ jättegott, om man är pâ det humöret.

Thérèse sa...

Anna - låter gott, det ska jag absolut prova. Baileys till kaffet är ju jättegott.

Per sa...

toppengott. Har smakat kaffe med Strohrum (istället för té). Det var inte så dummt det heller.

Pumita sa...

Carajillo minns jag inte om jag har smakat, jag tror inte det. Är helt salig över min café con leche när jag är i Spanien. En droppe Baileys eller Tía María går alltid ner.

Thérèse sa...

Per - finns det något med alkohol som inte är toppengott ?

Pumita - smaka borde du , håller med att cafe con leche nog är godare men får man en carajillo som inte är så där rysligt stark så är det riktigt gott och värmande särskilt en kall vinterdag i Madrid.

Nadia sa...

carajillo har jag aldrig smakat, kanske för att jag är så insnöad på min cortado. Där ser man vad man går misste om .

Per sa...

therese: Ägglikör är inte så gott. Jag och en polare försökte bli fulla på det en gång, men det gick inte, efter ett halvt glas gav jag upp. Jag skulle heller inte blanda den där beska italienska röda grejen som man gör drinkar av i kaffet! Surt vitt billigt pissvin är heller ingen höjdare.

Bandini sa...

Tack Thérèse!

Man lär sig mycket när man läser din blogg. Jag visste inte var carajillo kommer ifrån; jag menar ordet. Men ärligt tålat har jag druckit några, framfort allt när jag bodde i Barcelona och tycker att de smakar jätte goda.