torsdag, december 06, 2007

Paljon onnea, Suomi!



Idag är det Finlands nationaldag och just i år firar man att det självständiga Finland fyller 90 år. Trots att Finland ligger så nära Sverige och faktiskt varit en del av Sverige i över 700 år , från 1200-talet till 1809 , så har jag och många andra svenskar ganska dålig koll på Finland. Man känner till Nokia och kanske har man gjort någon mer eller mindre nykter resa med Finlandsbåtarna särskilt om man bor i östra delen av Sverige. Så finns det en massa skämt om tystlåtna finnar som badar bastu , super hårt och drar kniv. Jag ska erkänna att jag vet inte hur man i Finland firar idag eller om man firar. Många svenskar är nog inte så rysligt intresserade av Finland, finsk kultur och finska språket heller. Fast jag har en svensk kompis som inte har någon anknytning till Finland men älskar landet , språket och kulturen. Hon har lärt sig en del finska och vill lära sig mer.

Det var rätt många år sen jag själv besökte vårt östra grannland och jag har inga besök inplanerade. Ska jag vara ärlig finns det många andra platser som lockar mer om jag ska ut och resa. Fast Helsingfors är en vacker stad som absolut är värt ett besök.

Jag kan ingen finska alls så rubriken som betyder Ha det äran Finland! har jag lånat av Pumans dotter.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Äh, vad är Finlands nationaldag i jämförelse med min NAMNSDAG!!!

Thérèse sa...

Niklas - ha ha , nej det är klart. Jag hade gärna firat din namnsdag med en stor vegetarisk buffé. Grattis

Anonym sa...

Japp, självständighetsdagen firas i Finland med en stor bal där alla viktiga personer befinner sig år efter år. Och alla mindre viktiga personer sitter hemma framför sina tv-rutor och pratar om klänningarna och frisyrerna som balgästerna har på sig. :D

Personligen föredrar jag förresten Åbo framför Helsingfors och rekommenderar därför hellre den staden än huvudstaden för eventuella besök i Finland.

Pumita sa...

Kul att du skriver lite om Finland också, Thérèse, så vi kan sprida lite ljus i mörkret! ;) Okunskapen och ointresset (oviljan att lära sig nåt om Finland?) härhemma är slående. Jag förstår nada, men så är det.

Håller med dig om att prioritera andra resmål, det gör jag själv också förutom när jag ska hälsa på släkt och vänner och så. Jag har aldrig varit i Norge heller men det har liksom aldrig blivit av.

Du kan säkert lära dig finska! Jag känner faktiskt en helsvensk tjej som har bott i Finland i några veckor och gått en intensivkurs i finska, bara på skoj. Hur tokig kan man bli... ;D

*asg* Grattis Niklas! Dagen till ära kan jag bjuda på en drink med en sellerikvist! =)

Anna Malaga sa...

Grattis Niklas!!!!
Lite trist att vi är sâ ointresserade av vâra grannländer. I Spanien är man inte ett skvatt intresserad av Portugal, och brukar glömma bort att det finns.

Thérèse sa...

Haydee - Jag har varit i Åbo också och håller med om att det är en trevlig stad. Det där firandet låter lite som svenska Nobelfesten då en stor del av svenskarna sitter och kikar på folk som äter och dansar och kommenterar frisyrer och klänningar

Pumita - nja jag vet inte om jag tänker göra nåt försök att lära mig finska ;) Har en kompis som har gått en del kurser för hon tycker om språket och kan lite finska. Jag ska erkänna att mina kunskaper om Finland är ganska skala. Tyckte ändå att jag borde nämna 90åringen idag.

Thérèse sa...

Anna - ja visst är det lite trist. Tycker också spanjorerna är helt ointresserade av Portugal som ju är ett fint och intressant land. Hörde någon som sa att Madrid och Lisboa är två huvudstäder som har ryggarna mot varandra. Tills helt nyligen fanns inte ens någon motorväg mellan dom båda huvudstäderna men nu gö det tydligen det.