fredag, december 14, 2007

kylslagen lucia

Vintern är för lång , mörk och kall i Sverige. Den här årstiden tänker nog många av oss som bor här att om inte den här kylan och mörkret dödar mig så finns det inget som gör det. Det som inte dödar , härdar brukar man ju säga... vet inte om det gäller mörkret och kylan. Sen jag blev vuxen har jag många vintrar tillbringat hela eller delar av vintern på varmare och soligare breddgrader men i år blir det att vara hemma och frysa.



Men just idag får många av oss här uppe i norr njuta av lite extra ljus och stämning under lucia-firandet. Kan behövas så här års. Själv tycker jag att julen kan vara väl kommersiell och stressig för många. Men lucia tycker jag är en finstämd och vacker högtid. Vi som har mindre barn firar så klart helst lucia på skolor och dagis idag. Tittar på när våra barn går i luciatåg , lyssnar på deras sånger , fikar och pratar med andra föräldrar. På min dotters skola hade dom luciafirandet ute på gården sent på eftermiddagen och det var mörkt och kallt och alla hade klätt på sig så mycket kläder det bara gick. Jag kan inte påstå att jag gillar att vistas ute i kylan och hade föredragit om dom hade haft luciatåget inomhus men det var fint och trevligt och jag hade så många lager kläder att jag faktiskt inte frös. Fast dottern och jag åkte hem och fikade med sonen och min mamma istället för att sitta och frysa och fika på skolgården.



Vi som läser Anna Malagas blogg vet också att Lucia är det populäraste flicknamnet hos nyfödda i Spanien idag. Annars vet nog många att Lucia är ett helgon som firas idag i det protestantiska Sverige. Hon levde i Syrakusa på Sicilien, var kristen , avla ett kyskhetslöfte , vägrade gifta sig och led martyrdöden år 304. Inom katolska kyrkan är hon bland annat skyddspatron för synskadade, sjuka barn, prostituerade som ångrar sig, vävare m.fl.



Den här tiden med lucia , julkalender , julpynt, pyssel , bakning och annat är inget jag var så förtjust i under många år. Tyckte mest julen och hela december var lite för mycket och för kommersiellt. Vilken skillnad det blev när jag fick egna barn och dom blev lite större och mer intresserade av julen. Nu tycker jag det är jättemysigt att julpynta, pyssla och baka och eftersom barnen är så entusiastiska smittar det av sig på mig. Man får faktiskt tillbaka lite av den där julkänslan man själv hade som barn. Väldigt mysigt.

2 kommentarer:

Per sa...

Det var en trevlig bild på barnen som sjunger lucia. Det var skoj minns jag själv att sjunga lucia när jag var liten på 70-talet. Det var oftast den snyggaste tjejen i klassen som fick bli lucia. Jag varierade mellan stjärngosse, tomtenisse eller pepparkaksgubbe. Följande sån sjöngs också:

Sankta lucia,
ge mig en tia.
Tian var trasig,
lucian var knasig

Thérèse sa...

Per - den sången gick min dotter också runt och sjöng förra veckan