onsdag, mars 11, 2009

Vicky Cristina Barcelona



I går såg jag äntligen filmen Vicky Cristina Barcelona. Penelope Cruz vann en välförtjänt Oscar för sin roll i den här filmen.

Filmen är absolut sevärd. En lite småtrevlig romantisk historia. Två amerikanska turister i Barcelona blir föremål för en konstnärs intresse. Saker kompliceras av att hans före detta hustru, som tidigare försökt döda honom, dyker upp. Penelope Cruz som spelar ex-frun är klart bäst. I andra roller ser man Scarlett Johansson och Javier Bardem. Ett annat stort plus är dom vackra bilderna från Barcelona som kan ge vem som helst längtan till Spanien.

Inte den bästa film jag sett men absolut klart sevärd och Penelope Cruz förtjänar absolut en Oscar för sin roll. Så se Vicky Cristina Barcelona ni kommer inte att bli besvikna.

15 kommentarer:

Nadia sa...

Jag såg filmen för ett par dagar sedan och blev verkligen positivt överraskad. Den var betydligt roligare än vad jag hade väntat mig. En lagom söt historia helt enkelt.

Thérèse sa...

Nadia - Precis en söt historia , lite smårolig, duktiga skådisar och vackra miljöer från Barcelona. Helt klart sevärd.

Anonym sa...

Näst efter "Mamma Mia" är det min favoritfilm. Det rör sig inte om en "typisk" film tycker jag, mina vänner skulle troligtvis säga att "den suger". Men den är sådär lagom konstig, som jag gillar. Har aldrig sett Woody Allens filmer förr, men den här var riktigt bra och jag kunde inte låta bli att påminnas av Pedro Almodóvar, som enligt mig också gör många fantastiska filmer. Dock är "Vicky Cristina Barcelona" inte lika 'konstig' som de filmer Almodóvar gör riktigt. Och jag minns vad jag tänkte när jag sett filmen; Penelope Cruz borde få en Oscar. Hon är såå fantastiskt bra! Och man kunde inte låta bli att bli lite småkär i Javier Bardem, även om han varken var snygg eller en drömprins egentligen... men han hade det där smöriga, spontana som jag förknippar & älskar med Spanien..

Anonym sa...

Penelopes pojkvän Javier Bardem var förste spanjor att vinna en Oscar:)

KARLAVAGNEN sa...

Nja så där. För amerikansk för min smak... Jag hade nog förväntat mig lite mer Almodovar-ig eller nåt.


Vann de en Oscar?! Ho hum...

Thérèse sa...

Johanna - Jag tycker den är ganska mycket en Woody allen film i spansk miljö , inte lika flippad som Almodovars filmer utan charmig och sevärd.

Marie - tack , har kollat detta och ändrat nu. Javier Bardem fick en Oscar 2004 för rollen i filmen Gråta med ett leende.

Karlavagen - Jag hade nog också förväntat mig något mer Almodovar-aktigt , den är ganska amerikansk ja men ändå en ganska söt historia och vackra bilder. Inte någon dålig film men inte heller det bästa jag har sett.

Anonym sa...

Ingen orsak Thérèse. Om vi ska vara petnoga så var det i No Country for Old Men som han vann en Oscar. I Gråta med ett leende vann själva filmen i kategorin "Bästa utländska film"

Nadia sa...

Kan hålla med Karlavagnen om att filmen var väldigt amerikansk. Men bra ändå. Jag hade dock väntat mig att få se mer av Barcelona och blev lite besviken pådet.

Anonym sa...

Men va, är det ingen som håller med mig om att den var Almodóvarig? Jag tyckte att den hade samma touch, men precis som du sa, var den inte lika flippad. Vilket faktiskt var bra.

KARLAVAGNEN sa...

Denna filmen var Almodovarig? Näää, inte denna filmen. Far from, nästan lite fånig i hur spanjorer framställs. Gå fram till två tjejer och föreslå en helg i Oviedo mot att de har en three some? Eller att den äldre spanska pappan i filmen är en poet som aldrig publicerat sina verk och bor i ett väldigt välskött och fint hus (okay den berömde sonen kan ju ha köpt huset åt honom). Handlingen var tunn. Inte en pistolskotten lät som riktiga skott. But, that my dear, is just my humble opinion.

Thérèse sa...

Marie - jag upptäckte det... tack för att du rättar mig. Försöker kolla upp saker jag påstår här men slarvar ibland. Bra om någon påpekar det då. Lär mig mycket av er som kommenterar så fortsätt kommentera och rätta mig gärna när jag har fel eller säg emot om ni tycker annorlunda.

Nadia - Jag håller också med om att det var väldigt amerikansk fastjag tycker det var en del vackra Barcelona-miljöer men kanske för att jag inte förväntat mig så mycket.

Johanna - nja , lutar nog mer åt att den var ganska amerikansk och inte så mycket Almodovar...

Karlavagen - instämmer helt. Fast jag gillade filmen ändå. Inte det bästa jag sätt men charmig och ganksa rolig underhållning och absolut inte dålig.

Thérèse sa...

Marie - Kom på att jag hörde att Penelope Cruz var den första SPANJORSKAN som fått en Oscar och så rörde jag till det lite i inlägget. Tack för att du korrigerade mig där ;)

Pumita sa...

Jag vill jättegärna se filmen! Och ännu mer nu när jag läst om den hos dig. Jag tror att det var TG som skrev det där om Oscar.

Anna Malaga sa...

Jar tycker att filmen egentlñigen är vrâltöntig ;)
Samtidigt var den väldigt vacker och trevlig att se. Men som en saga...som amerikaner antagligen ser pâ Spanien: spännande, vackert, passionerat, annorlunda.
Den stackars huvudpersonen fick vara Allens alter ego, vilket inte passade riktigt, det fanns inte en kackerlacka pâ barerna utan de var som klippta ur ett glassigt magasin.
Hororna poserade glatt istället för att ge dem fingret.
Spanjoren pratade engelska som ur en bok, med sâ krângliga ord att Javier mâste ha tränat i timmar...
Men ja....en vacker saga. Penelope var underbar och Scarlett naturlig, tycker jag.

Thérèse sa...

Pumita - filmen är helt okej underhållning men ingen sån där film man vill se igen och ingen och ingen... Det stämmer var hos TG jag hade läst det men sen gick jag inte tillbaka dit och kollade fakta när jag skrev det här inlägget.

Anna - Visst är det märkliga och amerikanska fördomar om spanjorer som visas upp. Spanjorerna som var med var väldigt kliche-artade. Visst reagerade jag också på en del saker som kändes konstigt och främmande och det är inte "mitt" Spanien. Men den var söt och lite smårolig och Penelope var underbar och Scarlett naturlig.