onsdag, mars 25, 2009

Våffeldagen

Idag är det cirka 2045 år sen Maria fick ihop det med den heliga anden. Det exakta årtalet är omtvistat. Det här firas så klart i kyrkan och länge var dagen en helgdag i Sverige. Idag är vi svenskar inte så kristna av oss så vi nöjer oss med att fira med att äta våfflor. Förr kallades dagen för Vår Fru dagen och det har i folkmun blivit Våffeldagen. Tror faktiskt att det blir våfflor hemma hos mig också idag. Mina barn har uttryckt önskemål om det och det var väldigt längesen jag åt våfflor så varför inte. Visst kan väl en så trevlig sak som att två får ihop det och skaffar barn vara något att fira.

I det katolska Spanien finns många gator och torg uppkallade efter den här dagen som kallas den obefläckade avelsen. Plaza de la Conceptión , calle de la Conceptión och likande. Den obefläckade avelsen är till och med ett spanskt kvinnonamn Inmaculada Concepción. Vilket inte låter så konstigt på spanska som på svenska.

Annars är kvinnonamn som innehåller Maria väldigt vanliga i Spanien. Finns många kombinationer som Maria Carmen , Maria Teresa , Maria Dolores , Maria Rosario och många fler. Maria är det vanligaste kvinnonamnet i Spanien fast bland nyfödda flickor är just nu Lucia det populäraste namnet. Även spanska män kan heta Maria men då i kombination med José som förra spanska premiärminister Maria Aznar. Maria är också det vanligaste svenska kvinnonamnet.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Åh, tack för påminnelsen. Har helt glömt bort vilken dag det är idag.

Det där med spanska namn är ju kul för oss svenskar. Har goda vänner i Valencia, killen heter Jesús och tjejen Dolores. Vi brukar alltid kalla dom för Jesus and the Pain, vilket dom själva brukar skratta gott åt, engelsktalande som dom är ;)

Unknown sa...

Ja du dessa spanska namn... och alla hopskrivningar och dubbelnamn. Blir alldeles alldeles snurrig i bollen.

Men våfflor det skulle jag vilja ha. Tyvärr har jag inget våffeljärn så antingen åker jag och köper ett eller blir det inga våfflor : (

Thérèse sa...

Mimo - varsågod! Blev det några våfflor för dig då? Mina blev väldigt goda. Måste börja göra det oftare.
Spanska namn kan verkligen vara märkliga om man tänker på vad dom betyder. Dolores som är smärta är inte helt ovanligt namn. Jag har tex. en kompis som heter Blanca = vit och en annan som heter Ezperansa som betyder hopp.

Sandbarnet - ja spanska namn speciellt dubbelnamnen kan man bli heklt förvirrad av. Fast dom flesta har ju kortare smeknamn som tex. Maria Teresa som bli Maite
Hade du befunnit dig närmare hade du gärna fått komma förbi och smaka mina våfflor. Dom blev väldigt goda. Måste göra det oftare. Vet inte när jag åt det sist men det var mycket , mycket längesen