onsdag, mars 18, 2009

leka fattig

Jag hittade den här bloggen idag. En reporter på Aftonbladet ska leva på socialbidrag (eller försörjningsstöd som det egentligen heter) en månad och skriva om detta. Hon ställer sig frågan går det att leva på socialbidrag. Riksnormen för en ensamstående är 2910 kronor efter hyra och el betalats. Det ska täcka mat , telefon , tidningar , hygienartiklar , kläder mm.

Jag kan inte hjälpa att jag stör mig lite på det här projektet , en månad på socialbidrag. Reportern vet att hon har en hyfsad lön nästa månad och hade förra månaden. Hon vet att det är en begränsad tid så om en månad kan hon fira med champagne på en guldkrog och köa dom där dyra skorna hon vill ha eller något sånt. Den här bloggen känns inte "på rikigt" utan mer som att hon "leker fattig" en månad för att sen återgå till sitt vanliga liv.

Det blir liksom inte på riktigt och bloggen känns ganska ointressant. Klart man kan leva på socialbidrag men man lever inte med några marginaler och har inte direkt råd att unna sig något. Många människor och hela familjer lever på och t.o.m under socialbidragsnormen i Sverige i flera månader , ja till och med flera år. Det hade varit intressantare och Aftonbladet hade låtit några av dom här personerna blogga om sin vardag och hur dom gör för att få pengarna att räcka till. Det hade känts mer som "på riktigt" än det den här reportern sysslar med. Dessutom får dom som går på socialbidrag en längre tid alltför sällan utrymme i media. Jag läser på bloggen att reportern ska vara med i radio och tala om hur det är att leva på socialbidrag. Något hon har gjort i några dagar och ska göra under en mycket begränsad tid. Varför tar inte radion dit någon som lever på socialbidrag "på riktigt"? Det finns 379000 människor i Sverige som gör det i dag så det borde inte vara svårt att hitta någon.

10 kommentarer:

KARLAVAGNEN sa...

Hade samma reaktion!

Du, jag lyckades äntligen få sänt det mjuka kuvertet. Hoppas du inte får paprika pulver i kuvertet. De hade inga lådor på posten. Annars får vi göra om det ingen.

Pumita sa...

Jag blir också rätt illa berörd av det här projektet. Varför inte låta folk som har upplevt det på riktigt eller lever så just nu berätta hur de har det istället. Det skulle vara mer trovärdigt!

Anonym sa...

Håller med ovanstående!
/Anna S.

Per sa...

Jag håller också med. Om man har skulder dessutom som tex att betala av på gamala lån eller inkasso och annat, så betalar inte soc det, utan då får du effektiv sett leva under socialbidragsnormen. I princip kan du få 0 kr kvar efter att dessa räkningar är betalda och soc hjälper inte till att betala mat. Man kan få betalningsplan med kronofogde och annat men det måste gått lång tid och beloppen vara stora, så det fixar man inte så lätt.

Jag tycker man kunde ha dokusåpa om personer som lever på socialbidrag. Vore intressant.

Lisa Christensen sa...

Jag håller helt med! Att leva som fattig i år efter år är en helt annan sak. Då har man utslitna kläder, är tärd av att vara fattig och man har ingen trygg livboj att kasta sig efter. Att vara fattig är inte något man bara kan pröva på i en månad. Tycker att det vore mer intressant om de som verkligen lever på socialbidrag kunde berätta.

Thérèse sa...

Karlavagnen - Tusen tack , jag hojtar till när det kommer fram , kan nog till och med bli ett blogginlägg om det

Pumita - håller med känns inte alls trovärdigt. Om man lever så under en kort tid men vet att man har ett privilegierat liv både före och efter den månaden kan man knappast uppleva samma ekonomiska stress som den som månad efter månad är beroende av socialbidrag.

Anna - Jag håller också med.

Per - Jag tänkte skriva om det faktiskt. Det finns ju många som har lån och därmed tvingas leva under normen liksom vissa studenter för som student har du inte rätt till socialbidrag. Dokusåpa vet jag inte ... låter lite oseriöst men det hade varit intressant att läsa bloggar skrivna av människor som lever på socialbidrag en längre tid och någon TVdokumentär om systemet och folk som tvingas leva på det vore inte fel. Samt kanske en politisk diskussion om man verkligen klarar sig på det beloppet , om man måste sälja bilen och om man kan få hjälp med bidrag till lån o.s.v vore på sin plats.

Lisa - Jag håller helt med. Det är skillnad på att inte kunna köpa kläder på en månad och inte kunna göra det på ett år. Mentalt påverkas man också av den ekonomiska stressen på ett helt annat sätt om man år efter år måste leva på marginalen. Något man inte påverkas av på samma sätt om man "provar på" livet som "fattig" en månad.

KARLAVAGNEN sa...

Fast ta ingen bild på kuvertet (orolig om det kommer fram utan att det ligger pulver i hela kuvertet). För jag skrev din adress när burkarna redan låg i påsen. Smart va? Å jag letar vidare efter El Rey de Vera paprika på burk. Hoppas Carrefour varianten duger! :-) Den ska ju vara från Vera ialla fall.

Nadia sa...

Jag har inte läst bloggen och kommer förmodligen inte heller att göra det eftersom jag finner "exprimentet" rätt motbjudande. Som flera redan har påpekat finns det gott om människor som lever på socialbidrag. Varför inte intervjua någon av dessa? Varför inte leta upp en socialbidragstagare som utrycker sig väl i tal och skrift och låta denna berätta om sin vardag? Känns lite som om man pga fördomar måsta låta en av tidningens reportrar sköta detta. För alla socialbidragstagare är ju lata oduglingar, typ.
Nä, en månad kan knappast jämföras med hur det måste tära på en människa både fysiskt och psykiskt att vara utelämnad till socialhjälp under längre tidsperioder.

Unknown sa...

Jag håller verkligen med dig. Vad är det för konst att leva "fattigt" en månad. De flesta som har dåligt med pengar mår nog egentligen mycket sämre av oron än av den mindre summan.

Det kommer ju aldrig ge en korrekt bild av hur de som lever på socialbidrag verkligen har det.

Puhu... stackars reporter.

Trams!

Thérèse sa...

Karlavagen - Ha ha , nej ok ska inte göra det , vill inte att min adress ska synas här heller. Det räcker att den finns på eniro och min facebook sida...Får väl rapportera om vilket skick det är i och ingen brådska med letandet , Carrefour duger utmärkt. Trodde förresten aldrig jag skulle sakna Carrefour men ibland tänker jag att Carrefour och Al Campo vore inte dumt att ha här i stan...

Nadia - Tänker inte heller läsa den. Kollade som hastigast och det var en del fakta som var bra bland annat detta att socialbidrag inte betalar dina lån , underhåll om du krävs på det mm. Men hennes egna upplevelser känns mest fåniga. Hon åt makaroner hemma för att hon inte hade råd köpa med en grekisk sallad och hon skulle prata om hur det kändes att vara fattig på radion när hon hållt på med detta 2-3 dagar. Jag känner också att det finns lite fördomar. Dom som lever på socialbidrag kan ju inte uttrycka sig i skrift så en sån kan ju inte blogga här det måste vi ha en reporter till...Tänker inte heller följa bloggen

Sandbarnet - Håller med om att det är trams. Ger ingen som helst bild av hur människor som har ytterst pressad ekonomisk situation lever.