fredag, mars 27, 2009

sexualkunskap och attityder

I veckan hörde jag ett radioprogram om ungdomars sexvanor. Det var det gamla vanliga om att man har fler tillfälliga partners , är dålig på att använda kondom, att könssjukdomar ökar och sexualupplysningen är dålig. Tydligen är svensk ungdomar särskilt dåliga på detta med kondom , sämst i EU. I Sverige använder bara 50% av ungdomarna kondom jämfört med 90% i Spanien där ungdomarna tydligen är bäst på detta.

Jag vet inte hur dagens sexualkunskap i skolan ser ut men den jag hade var riktigt dålig. Samtidigt tror jag inte att kunskap saknas för vi bombarderas ständigt med information om sex. Går inte att öppna en tidning utan att det skrivs om sex. Vi pratar öppet om det. Ingen kan ha missat att det är viktigt att använda kondom och att det finns könssjukdomar och att man kan bli gravid av oskyddat sex.

Däremot tror jag att det kan finnas ett attitydproblem och att informationen om sex och preventivmedel kan vara lite missriktad. Jag har en känsla av att väldigt mycket information riktar sig till kvinnor. Det är kvinnor som ska gå på undersökningar , skaffa preventivmedel och som blir gravida.

Män i heterosexuella relationer behöver egentligen inte ta något ansvar för preventivmedel eller oönskade graviditeter. Det är kvinnan som går till barnmorskan och får p-piller , spiral eller vad det nu kan vara. Samma sak om sexet leder till en oönskad graviditet så är det kvinnan som gör abort och det är henne man pratar med om varför hon blivit gravid , varför hon gör abort o.s.v.

Kanske borde även män rutinmässigt kallas till gynundersökningar som rör preventivmedel. Visserligen kan inte gynekologen eller barnmorskan där man bokar tid veta hur den enskilda kvinnan lever men att skicka ut kallelser eller säga på telefon vid tidsbokning att då är du och din partner välkomna dden tiden. Samma sak när det gäller aborter , istället för att bara fokusera på varför kvinnan blivit gravid och vill göra en abort kanske man skulle man även titta på vad hon har för partner. Kanske kan såna små förändringar på sikt ändra attityder så även män blir lika delaktiga i detta med preventivmedel och aborter. Naturligtvis finns det män som följer med sin partner på gynundersökningar och är väldigt delaktiga i detta med att skaffa preventivmedel eller om partnern ska göra abort men det är absolut ingen självklarhet.

Samma attityd gäller egentligen också när man bestämmer sig för att skaffa barn. MVC (mödravårdscentralen) är oerhört inriktad på den gravida kvinnan. Vilket naturligtvis inte är så konstigt. Men man kanske även där kunde kalla både dom blivande föräldrarna till alla undersökningar. Vissa undersökningar som ultraljud , första besöket på MVC, föräldrarutbildning och likande kallas båda till men kanske skulle man kalla båda till samtliga besök. Många gånger tror jag att den blivande pappan känner sig ganska bortglömd när han följer med på undersökningar och där behövs kanske en attitydförändring så att man fokuserar på att det är både kvinnan och mannen som väntar barn. Även om man så klart vid dom rent medicinska kontrollerna och dom komplikationer som eventuellt kan uppstå måste man fokusera på kvinnan och barnet hon väntar. Men mannnen bör känna sig delaktig även i detta.

Nu är det möjligt att jag är helt fel ute. Det var längesen jag kunde kalla mig ungdom , hade sexualkunskap i skolan och väntade barn. Egentligen för längesen för att skriva ett sånt här inlägg bara med tankar jag fick efter att ha lyssnat på ett radioprogram där diverse "experter" uttalade sig. Men tycker någon att jag har helt fel så säg gärna emot.

5 kommentarer:

Sara sa...

Men alla artiklar om sex i tidningar kanske inte syftar till att öka kunskapen om hur man skyddar sig?
Det kanske finns en baksida med den här översexualiseringen?

Thérèse sa...

Sara - sant , tidningarna ägnar sig inte direkt åt upplysning utan det är mer spektakulära saker. Inte världens bästa sexualkunskap.

Nadia sa...

Håller med om att det borde läggas större fokus på män vad det gäller preventivmedel. Att det för det mesta är som det är idag-kvinnan som tar störst ansvar- har väl iofs kanske också att göra med att det inte finns så många fler alternativ än kondom för män medan kvinnan har en mängd olika val.

Vad det gäller MVC tycker jag nog tvärtom. Jag tycker det läggs väldigt mycket fokus på både mamman o c h pappan-paret. Det flesta barnmorskor väntar ju sig att pappan skall följa med på alla undersökningar. Samtidigt kan jag känna att hur kul är det egentligen att följa med till barnmorskan stup i kvarten när man bara gör rätt enkla saker som blodprov vid de flesta besök.

Bra inlägg!, instämmer i det mesta du skriver.

Thérèse sa...

Nadia - Visst det finns inte så många preventivmedel för män. Det har ju i åratal pratats om p-piller för män men dom verkar ju aldrig komma. Tror det skulle vara bra för många män att följa med och få höra lite om hur p-pller och andra preventivmedel fungerar och vilka biverkningar dom kan ge samt också få se hur en gynundersökning går till. Många kvinnor tycker ju inte det är särskilt kul att genomgå en gynundersökning så då kan det nog vara skönt att ha med sin partner som stöd. Dessutom borde beslutet att hon ska skaffa p-piller , sätta in en spiral eller vad det nu kan vara förankras hos båda och att han har koll på ur det fungerar.
När det gäller MVC kan jag hålla med om att det känns lite meningslöst att gå båda om det gäller ett blodprov. Jag har hört killar som känt sig mer eller mindre osynliga när dom följt med på undersökningar och jag har hört andra som känt sig väldigt välkomna så det varierar säkert från barnmorska till barnmorska eller mellan olika MVC.

Anonym sa...

Jag tror att du har rätt i det du skriver, att kunskap inte saknas utan att det mer handlar om attityder. Dels tycker nog många unga att det är pinsamt att begära att partnern ska använda kondom, och sedan att det fortfarande anses vara kvinnan som ska ta huvudansvaret för preventivmedel. Man kan tycka att de här attityderna borde ändras någon gång, för de känns otidsenliga. Men om könssjukdomar ökar kanske man ändå måste köra informationskampanjer, trots att man tycker att man informerar?
/Anna S.