torsdag, mars 26, 2009

moilanen

Alla funderar väl ibland över utbildning och arbete. Har man jobb kanske man vill vidareutbilda sig och göra annat. Eller så studerar man och vet inte om man valt rätt eller som arbetslös kan väl också gå i tankar på att skaffa sig en utbildning. Men det är inte lätt att välja. Det finns så många utbildningar och det ska ju helst vara något man både tycker är intressant och som leder till jobb.
Kanske vill man starta eget men vad ska man göra som blir lönsamt och som man är duktig på?

Jag känner mig lite imponerad av folk som vågar satsa på det dom brinner för även om arbetsmarknaden är kärv. Eller dom som har lite udda intressen och lyckas hitta utbildningar inom området och faktiskt får jobb sen.

Om man verkligen är intresserad av något tror jag man ska våga titta utanför Sveriges gränser när det gäller studier och jobb. Det kan vara väldigt givande att under en period plugga eller arbeta i ett annat land och vissa utbildningar finns kanske inte ens i Sverige.

Jag vet en man som för många år sen väldigt gärna ville arbeta på en kvarn. Typ som mjölnare även om vi inte längre använder väderkvarnar utan dagens kvarnar är industrikvarnar. I Sverige finns överhuvudtaget ingen utbildning till "mjölnare" eller kvarnarbete. Den här mannen lyckades dock hitta flera utbildningar i Tyskland och studerade där i tre år. Väl tillbaka i Sverige hade han en så speciell utbildning att han lätt fick jobb. Senare träffade han en brittisk tjej , flyttade till London , gifte sig och bildade familj. Även där var hans utbildning attraktiv och han fick lätt jobb.

Jag läste om en annan svensk som hade doktorerat i vinkunskap på ett utländskt universitet för en sån utbildning finns inte i Sverige. Om jag minns rätt hade han läst i USA och Frankrike. Även hans utbildning borde vara gångbar i Sverige på Systembolaget , hos vinimportörer och andra.

Jag vill också minnas att jag läst om någon tjej som ville jobba med ädelstenar på något sätt och hittade en utbildning i utlandet.

En av dom som värderar föremål på TV-programmet Antikrundan berättade att han inte hade hittat någon utbildning i Sverige utan valt att plugga i London. Där hade han läst en sorts konsthistorisk utbildning med inriktning på att lära sig känna igen och värdera gamla föremål.

Det finns säkert en uppsjö av utbildningar som inte finns i Sverige eller inriktningar på befintliga svenska utbildningar som ser annorlunda ut i utlandet. Det kan säkert vara värt att kolla för det är nog aldrig fel att vara ensam om en viss inriktning eller utbildning. Att ha läst hela eller delar av sin utbildning i ett annat land kan säkert också vara bra om man vill arbeta utomlands. Även om jag har fått intrycket av att svenska utbildningar har gott rykte i utlandet. Dessutom kan det vara givande på många sätt att bo i ett annat land under en period.

Jag tycker det är beundransvärt att våga satsa på det man vill och är intresserad av och strunta i hur arbetsmarknaden ser ut. Visst är det viktigt att få jobb men man ska nog inte fixera sig helt vid arbetsmarknaden. Den kan ändras och prognoser kan slå fel. Så jag tror man ska låta intresse väga över ganska mycket i val av utbildningar och vill man och har möjlighet tycker jag man ska läsa hela eller delar av utbildningen utomlands. Går man på universitet finns det olika utbytesprogram som gör att man lätt kan åka till ett universitet i ett annat land och läsa en eller flera terminer där.

Inga kommentarer: