lördag, mars 07, 2009

blommande te

I slutet av den här månaden ska jag på 70 års kalas. Det är en släkting som fyller år. Hon är en sån där människa som har allt så hon lär väl bli överöst med blommor , chokladaskar och vinflaskor. Vi har stor släkt och hon har många vänner så det kommer att vara mycket folk.

Så jag kom på en lite roligare present än blommor , choklad och vin som alla andra kommer med. Jag har köpt blommande te till henne. Det är både gott och vackert och en rolig men inte så dyr present. Det finns att köpa i välsorterade tebutiker eller på nätet.

Blommande te är små bollar av te som öppnar sig när dom läggs i varmt vatten.
Bollarna görs för hand i Kina och tillverkas av de unga tebladen som läggs runt i en cirkel och knyts. Tebladen innesluter olika varianter av blommor. Knytet vecklar i sin tur ut sig långsamt av det varma vattnet och en blomma skjuter ut ur dess inre och avger en smakfull arom och smak.Vissa av varianterna snöar ut små blommor ur tebollens inre mot ytan samtidigt som en stor blomma slår ut. Du måste ha ett glas eller en glaskanna för att se blomman slå ut.



Här är en blommande te som slagit ut



Så här ser bollarna ut innan dom läggs i vatten.

Teet finns med olika smaker och olika utseende. Men när jag kikade runt på nätet och i en tebutik fick jag intrycket av att grönt jasminte verkar vara vanligast att göra blommande te av. Hittade även en del vitt blommande te. I min tebutik hittade jag också presentaskar med 12 bollar av fyra olika smaker och utseende. Lite dyrare än vanligt te men inte dyrare än vinflaskor och chokladaskar. En trevlig present och en kul grej att bjuda på när man har gäster. Istället för kaffe på maten kan man servera blommande te i vackra stora vinglas. Roligt , gott och vackert.

4 kommentarer:

Pumita sa...

Vilken perfekt presentidé! Även jag som inte dricker the skulle uppskatta den.

Thérèse sa...

Pumita - Även om du inte dricker te så kan blommande te vara vackert att titta på eller kul att bjuda någon tedrickare man får besök av.

Anonym sa...

Vilken kul idé! Det visste jag inte att det fanns ens.
/Anna S.

Nadia sa...

Tycker att det blommande teet både skulle vara en vacker och rolig present som jag själv funderat på att köpa. Bra idé med att servera i vinglas eller liknande, eller kanske en genomskinlig tekanna.
I min tebutik hemma kostade dessa teblommor 20kr styck, lite väl dyrt för te tycket jag. Hittade dock en butik i Santiago igår där teblommor såldes betydligt billigare så jag ska nog köpa och testa.