måndag, mars 16, 2009

vår

Nyligen fick våren ett bakslag över hela landet. Förra veckan vräkte det ner snö som nästan genast började smälta iallfall dagtid då kvicksilvret orkade upp över noll. Idag fick jag för första gången riktiga vårkänslor trots att snön låg kvar på många ställen i stan. Det var soligt , lite varmare än vanligt (jag gick utan vantar och frös inte) och kändes riktigt skönt att vara ute på eftermiddagen och tidig kväll.

När våren verkligen kommer , det blir ljusare , varmare, soligare och man får dom där riktiga vårkänslorna känns det som det varit värt all väntan. Det känns som det har varit värt alla kalla och mörka januaridagar och alla regniga och grå novemberdagar. Även om man inte riktigt tänker så under kalla , mörka och regniga höst- och vinter-dagar.

Våren kommer väl att dröja lite till och det kan fortfarande bli bakslag men snart så... Dom här vårkänslorna får man aldrig på samma sätt när man bor längre söderut. Dom två vårar jag bott i Spanien övergick en kort kall vinter till att bli otroligt varmt nästan direkt. Våren var en ganska kort och rak process inte den krångliga och veliga process som det är i Sverige.

Posted by Picasa


Svandammen och Slottet


Posted by Picasa


Fyrisån en söndagskväll

Posted by Picasa


Fyrisån för två veckor sen

Posted by Picasa


Plastis på Vaksalatorg där jag nästan aldrig sett någon åka skridskor

Posted by Picasa


Stora Torget Uppsala en fredagseftermiddag än så länge fullt av vinterklädda människor

Posted by Picasa


Vaksalatorg utan plastis och med gröna träd


Posted by Picasa


Bilden är från i somras , ett hus med vackra rosor som jag passerar nästan dagligen

3 kommentarer:

Anonym sa...

Verdad?

Nadia sa...

Jag har aldrig varit i Uppsala men blir faktiskt sugen pa ett besok nar jag ser dina foton. Att domma av dom ar Uppsala en vacker stad!

Thérèse sa...

Niklas - si

Nadia - Uppsla är mysigt och ganska fint men väldigt litet. Du ser snabbt alla sevärdheter och tar dig snabbt runt i stan. Har du vägarna förbi sätter jag självklart på kaffe och/eller blandar till en tinto de verano