fredag, mars 06, 2009

Twittra?

Mikrobloggar är tydligen väldigt modernt och populärt. Man kan marknadsföra sig själv, sina idéer och åsikter samt knyta kontakter genom att "twittra". Varje inlägg får innehålla max 140 tecken , alltså kortare än ett sms. Vad skriver man då? Dricker kaffe? Ska sova? Äter sushi? Gör uppror för fan?

Jag är lite nyfiken och kanske lite skeptisk. Jag har nog inte fattat poängen med att "twittra" men jag kanske bara är sen och omodern. Så jag tänkte att om någon som "twittrar" läser här och vill förklara poängen med att mikroblogga. Förstår att mikroblogg inte kan ersätta en vanlig blogg men det vore ändå lite kul att höra lite om det. Är det kul att "twittra"? Varför ska man "twittra"? Och vad skriver man? Jag är helt okunnig i ämnet men lite nyfiken.

5 kommentarer:

Sara sa...

Jag är ändå okunnigare; har aldrih hört ordet. Gäller att vara sparsam med orden, alltså?

Thérèse sa...

Sara - Jäpp mycket sparsam ett inlägg får innehålla max 140 tecken. Ett sms får ju innehålla 160 tecken så. Ordet kommer av twitter.com som är ett ställe där man kan mikroblogga.

Anonym sa...

Det var inte så hemskt längesedan som jag hörde talas om twitter, faktiskt. Har aldrig sett en sådan blogg, men jag förstår absolut grejen. Korta inlägg kan vara väldigt talande, på något vis. Själv föredrar jag dock att få uttrycka mig lite längre om jag behagar...

Thérèse sa...

Johanna - Jag håller med om att korta grejer kan vara talande men det här känns lite väl kort för att vara blogg. Känns lite som när man skriver sin status på facebook men då gör man ju det till sina vänner. Men det är klart det kanske finns andra sätt att använda twitter än att bara skriva "jag ska gå på bio" och liknande

Anonym sa...

Vi i vår familj utnyttjar twitter på ett litet annat sätt än det vanligtvis görs. Vi har en egen grupp som ingen annnan följer. Jag tycker inte om att SMS:a, och då jag ändå sitter vid datorn hela dagen, så när det är något jag kommer på att jag vill meddela är det enkelt sätt att twittra.
/Helena