fredag, mars 06, 2009

två boktips



Arundhati Roys De små tingens gud är en sån där bok man inte kan lägga i från sig när man börjar läsa. Det är en helt fantastisk läsupplevelse. En släktkrönika från Kerala i södra Indien med ett härligt persongalleri men här finns också motsättningar , politik , kärlek och kastsytem. En bok som man absolut inte bör missa.



Nu har jag till min glädje hittat en bok som påminner lite om Arundhati Roys De små tingens gud. Trots att boken inte alls utspelar sig i Indien, utan i USA och Pakistan, finns lite av samma stil. En berörande släktkrönika , kärlekshistoria och ett samhälle med motsättningar i förändring.
Trådarna i Väven är den pakistanska författarinnan Uzma Aslam Khans andra bok och den har översatts till många språk. Jag har haft boken i flera år men först nu blev det av att läsa den. Jag fastnade direkt och kan varmt rekommendera den.

Har ni varken läst De små tingens gud eller Trådarna i Väven har ni två stora läsupplevelser framför er.

10 kommentarer:

KARLAVAGNEN sa...

Tack för tipset! De små tingen boken har jag läst men den andra ska jag kolla.

Thérèse sa...

Karlavagen - Ja gör det den är mycket läsvärd. Trespassing är den engelska orginaltiteln vilket kanske är lättare att hitta i Madrid

Sara sa...

De små tingens gud minns jag som fantatisk, den här andra har jag inte hört talas om!

Thérèse sa...

Sara - Trådarna i Väven är jättebra. Du borde absolut läsa den.

Pumita sa...

Jag kom aldrig in i De små tingens gud. Vet inte riktigt varför. Läste aldrig ut den. Borde kanske ge den en chans till.

Thérèse sa...

Pumita - Jag tycker absolut du ska ge den en chans till. Kan också rekommendera Trådarna i Väven. Det är svårt att dra paralleller mellan böcker såsom jag gjorde här i inlägget men den påminner även lite om Flyga Drake tycker jag.

Nadia sa...

De sma tingens gud tyckte jag mycket om. Tradarna i vaven lanade jag pa biblioteket men blev inte alls sarskilt fortjust i den. Jag laste ungefar halva vill jag minnas.

Pa tal om slaktkronikor ar boken en halv gul sol en mycket bra sadan. Minns inte vad forfattarinnan heter.

Pumita sa...

Flyga drake tyckte jag ju jättemycket om, likaså En halv gul sol. Det var en helt ny värld för mig. Boken är skriven av Chimamanda Ngozi Adichie.

Thérèse sa...

Nadia - så olika det kan vara för jag fastnade verkligen i Trådarna i väven. Tack för boktipset. har inte hört talas om En halv gul sol men om både du och Pumita rekommenderar den ska jag försöka läsa den.

Pumita - Jag läste först Tusen strålande solar sen såg jag filmen Flyga Drake och sen läste jag boken. Öppnade en helt ny värld för mig också. Tyckte mycket om båda. När både du och nadia rekommenderar En halv gul sol så måste jag absolut läsa den. Alltid uppskattat att få boktips

sof sa...

De åker nog med nästa bokbeställning, verkar jättebra och intressanta båda två! Älskar boktips! Såg att andra rekommenderat En halv gul sol och det skriver jag under på också, den är super!