måndag, mars 16, 2009

Che - El Argentino

Posted by Picasa


Regissören Steven Soderbergh har gjort en film om Che med Benicio del Toro i huvudrollen. En riktig mastodontfilm. Den som hade premiär på bio i Sverige i helgen är visst bara den ena av två delar.

Jag har sett nästan hela och blev faktiskt positivt överraskad. Den är mycket bra och välgjord men jag tror man bör ha åtminstone ett litet hum om Kubas historia för det går ibland ganska fort och förklaras inte så ingående. Jag tycker inte att Che varken framställs som ett helgon eller ett monster utan han får både bra och dåliga sidor. Samtidigt känns det inte heller som att man kommer honom så där riktigt nära. Visst får vi se många av hans personlighetsdrag men ändå känns det på något sätt som man inte riktigt lär känna människan bakom myten. Men filmen är mycket bra och sevärd och Benicio del Toro är suverän som Che.

Trots att filmen är amerikansk är dialogen på spanska. Vilket jag tycker gör att den känns mer realistisk. En Che som pratar engelska hade känts så där. Jag såg inte filmen på bio utan på en hembränd dvd utan text och tycker inte det var några som helst problem att hänga med i spanskan.

Helt klart en sevärd film som jag absolut kan rekommendera.

16 kommentarer:

Sara sa...

Spännande, jag maste erkänna att jag inte vet mycket alls om hans liv!

Thérèse sa...

Sara - mycket sevärd och spännande film även om man inte är något fan av Che eller Kuba. Kort om hans liv då. Läkare från Buenos Aires , uppväxt i relativt privilegierad familj , såg fattigdom och orättvisor i Latinamerika , träffade Fidel i Mexico, gjorde revolution på Kuba , blev finanasminister , åkte till Afrika och försökte genomföra revolutioner , gick inte bra , åkte till Bolivia och blev mördad av USA. Han verkar fanatisk , skjutglad och en riktig casanova. Framgången hos kvinnor kan man förstå för snygg var han men säkert knepig att leva med.
Som sagt en bra film som jag verkligen kan rekommendera. Om den inte går på bio i Frankrike lär den komma , annars finns det ju andra sätt än bio att se film.

Anonym sa...

tack för den lillaupdateringen av filmen!!Nu har jag ännu mer lust att se den.Jag har tyvärr inte sett den första filmen, måste man ha sett den för att följa med den andra, eller går det bra i alla fall??

Thérèse sa...

Mandy - Jag har inte heller sett den första filmen. Tyckte det gick utmärkt att se den här ändå men vet ju inte om jag missat något. Kändes inte så. Tycker absolut du ska se filmen om du har möjlighet.

Anonym sa...

tack!!!då ska jag fixa det!!!

B i r g i t t a sa...

Bra om regissören förhåller sig mer realistisk än den bild han oftast ges.
Jag tycker det är lite skrämmande när falska hjältar blir romantiserade så som han blivit.

Ninni sa...

Tack för recensionen! Och vad bra att du skrev att dialogen är på spanska...för då kan vi glömma att se den här. Vi var faktiskt på väg att gå och se den igår! Inte helt lätt att hitta filmer att se på bio eftersom de ska tala engelska för att vi ska hänga med;)
Så vi får vänta med att se den tills vi kommer till Sverige.

Sara sa...

Var han läkare? Visste inte ens det... Men kan jag allt tack vare din snabbgenomgang!

besitos, Sara!

Nadia sa...

Tyckte filmen var lite torr bitvis, kandes ibland faktiskt mer som en dokumentar. Som du sager kanner man ju inte direkt att man kommer Che inpa livet. Men jag haller med om att den definitivt ar sevard och Benicio del Toro kanns trovardig i rollen.

Anonym sa...

Åh, jag vill gärna se den filmen :)

Thérèse sa...

Mandy - det tycker jag!

Birgitta - Min känsla är att filmen är nyanserad. Tycker också det blivit för mycket helgon av Che ibland och ibland för mycket att han var så ond. Klart sevärd film.

Ninni - Ojdå , ja då blir det lite knepigt. Ni kan ju vänta tills ni kommer till Sverige eller hyra filmen på dvd och fixa text. För det är absolut en sevärd film.

Sara - Ha ha nu blev du Che-expert här.. Han var från en hyfsat privilegierad familj i Buenos Aires och utbildade sig till läkare , vilket han också arbetade som innan han så att säga blev revolutionär på heltid och senare finansminister på Kuba. Kan för övrigt också berätta att han hade astma och aldrig var särskilt förtjust i kaffe som kubanerna ständigt dricker.

Nadia - Håller med att den var lite torr och dokumentär på sina ställen. Så hade jag väl förväntat mig att få lära känna människan Che , människan bakom myten , men kände att jag inte kom honom riktigt nära inpå livet. Ändå en sevärd film. Stort plus med dialog på spanska. För en Che som pratar engelska funkar ju inte.

Johanna - Det tycker jag absolut du ska göra.

Pumita sa...

Jag har biljetter till första delen på fredag. Det ser jag framemot!

Cecilia Artista sa...

Tack för din filmrecension! Filmen verkar intressant. Jag ska absolut försöka se den. Kuba har ju en mycket intressant historia. Får se hur filmen tolkat den.

Kul för dig att du inte hade några problem att hänga med i spanskan!

Anonym sa...

Che var överspänd. Efter att ha gjort revolution i Cuba lämnade han sin fru och barn - samt sin post som finansminister - för att göra revolution någon annan stans.

Överspänt...

Thérèse sa...

Pumita - kul , hoppas du skriver lite om den. Kul att höra vad du tycker.

Cecilia - Jag tycker absolut du ska se den om du har möjlighet. Kuba har en väldigt intressant historia. Jag är väldigt nöjd med att jag kunde hänga med i spanskan utan problem. Fast jag har nog inte tappat så mycket spanska som jag tror. Innan jag flyttade till madrid hade jag pluggat spanska nio månader i Spanien samt en kurs på universitetet och 2-3 terminers kvällskurs avancerad spanska , samt läst böcker och sett filmer regelbundet. I Madrid pratade jag nästan uteslutande spanska hela tiden så då var jag väldigt duktig. Tycker jag har tappat en del men det är mest ord och det kommer tillbaka efter ett tag när jag tvingas prata eller lyssna. Men visst är det jättekul att kunna hänga med i en film. Sällan jag ser filmer eller läser böcker på spanska numera och jag pratar det bara då och då. Får skärpa mig lite där.

Niklas - Överspänt? Nja det är väl att förenkla saker en aning. Man måste alltid se historiska personers agerande utifrån den tid och det samhälle dom levde i. Visst var han väl extremt idealistisk och fanatisk på många sätt och det slutade ju inte så bra som alla vet. Men överspänt är väl lite konstig beskrivning ändå. Tycker du ska se filmen.

Thérèse sa...

Jag hade inte koll på att det fanns två filmer. Jag har alltså sett del ett om jag förstått det hela rätt Che el Argentino medans bilden i inlägget är del två Che guerillaledaren.
Jag fotade affischen utanför en biograf jag passerade så den är inte från filmen jag skriver om. Det handlar visst om Ches tid i Bolivia innan han blev dödad. Den jag såg handlar om revolutionen på Kuba. Helt klart sevärd. Får se om och när jag ser den andra delen , den som är på affischen