onsdag, mars 18, 2009

Sakura



Det har varit soligt och relativt skönt väder några dagar nu. Det mesta av snön har smält bort och jag vågar mig på att cykla igen. Som jag skrev har jag verkligen drabbats av äkta svenska vårkänslor Våren i Skandinavien är något speciellt. Men någon gång skulle jag vilja möta våren i Japan. Åka dit den korta tid när körsbärsträden , sakura, blommar. Vandra under dom vackra blommorna och fira hanami.

Hanami betyder "att beskåda blommor". När sakura blommor söker sig människor ut och har picknick med familj , vänner och arbetskamrater under dom blommande träden. Min japanska kompis berättade att vill man ha en bra picknick-plats måste man paxa en tidigt på morgonen. Det brukar vara en uppgift för den yngsta och senast anställda på kontoret att vakta platsen hela dagen tills jobbarkompisarna kommer efter arbetets slut och picknicken drar igång. Man äter och dricker gott och har trevligt och dom vackra sakura-träden pyntas ofta med lyktor. I sydligaste delen av landet firas Hanami i januari medan den i norr firas i maj.

Den kortlivade körsbärsblomman ses som en symbol för och påminnelse om det korta och vackra men förgängliga livet. Den har dyrkats sedan urminnes tider och är Japans nationalblomma. Dess ankomst betyder också att våren har kommit och att det är dags att gå ut i parken, beundra blomman och ha lite kul.



Jag har ännu inte varit i Japan men det är ett land jag verkligen vill åka till. Så bilderna är inte mina utan tagna från Wikipedia. Bilden nedan är väldigt japansk , i bakgrunden det berömda berget Fuji framför snabbtåget Shinkasen och blommande sakura. Vackert och väldigt japanskt.



Självklart kommer jag att åka till Japan någon dag. Lovar ständigt min japanska kompis att jag ska komma på besök. Så vill jag gärna delta i hanami och uppleva blommande sakura. Så nästa vår (eller någon annan vår , min framtid känns rätt oviss just nu) kanske jag får njuta av blommande sakura. I år får jag nöja mig med svenska vårkänslor och en liten lampa med målning av blommande sakura som jag fått i present. Ganska trevligt det också.


4 kommentarer:

Sara sa...

Jag var i Japan på vintern, och såg körsbörsträden i vinterversion... Otroligt vackert, lite spöklikt, men det skulle vara fint att se blomningen, även om det är svårt att pricka in en resa eftersom blomningen är så kort.

Thérèse sa...

Sara - Ja det är ju svårt att pricka in en sån resa eftersom det är så få dagar. är man en riktig fanatiker och har tid och råd kan man ju försöka börja i söder och följa blomningen norrut. Men jag kan tänka mig att det är otroligt vackert att se dom lite spöklika kala träden på vintern. Jag var ju med på er Japan-resa via bloggen... Men någon gång vill jag åka dit. Vill ju se Tokyo men sen har jag kompisar i Nagoya och Kyoto och dom har sina familjer i Osaka så jag borde ju göra en tur dit när jag ändå är på plats. Kanske också Hiroshima , nog väldigt otäckt men säkert intressant. Nu är inte en resa aktuell i år skulle jag tro men någon gång hoppas jag komma till Japan

Anonym sa...

Så fantastiskt vackert! Önskar att jag också får komma till Japan någon gång i livet, det verkar vara ett spännande land på många sätt, med en blandning av riktigt gammalt och ultramodernt.
/Anna S.

Thérèse sa...

Anna - Ja visst ser det vackert ut och visst verkar Japan vara ett spännande land. Hoppas både du och jag kommer iväg dit någon gång