onsdag, mars 04, 2009

Regionernas land

När vi svenskar tänker på Spanien tänker nog många på ett realtivt enhetligt land. Fast Spanien är allt annat än enhetligt. Det är verkligen regionernas land. Spanien är otroligt decentraliserat och dom 17 regionerna har stort självstyre. Det finns också stora regionala skillnader i kultur och historia.

Man har i Spanien fyra officiella språk förutom spanska (castillano) så är det baskiska , galiciska och katalanska. Men språken är bara officiella språk i den region där dom talas. En katalansk eller baskisk parlamentsledamot kan inte hålla sina anförande i Cortes (parlamentet) i Madrid på sitt lokala språk. Vilket inte är ovanligt i andra länder med fler officiella språk som till exempel Belgien och Kanada.

Baskien och Katalonien har länge jobbat för att FIFA (Internationella Fotbollsförbundet) ska låta dom ha egna lag i internationella sammanhang såsom till exempel Wales , Skottland och Färöarna har. Men spanska fotbollsförbundet säger blankt nej.

Alla regioner har egna helgdagar och egna flaggor. Utanför alla lokal myndigheter hänger tre flaggor regionens , Spaniens och EUs.

Många basker , galicier och katalaner anser att deras kultur , region och språk är så annorlunda att dom hävdar att Spanien egentligen består av fyra nationer. Dom tre och resten av Spanien. Fast jag tror ändå att det är relativt få galicier , basker och katalaner som vill bilda en egen stat. Men hos många finns nog önskan om att bli någon form av förbundsstater. att Spanien ska bli en federation där deras redan långtgående självstyre ska utökas ytterligare.


Dom regionala språken är väldigt levande och många skolor undervisar helt på dessa språk. Så vill man bo och leva i Barcelona eller San Sebastian tror jag att man missar en del om man bara pratar spanska. Jag tror man bör försöka lära sig åtminstone lite av dom lokala språken om man väljer att bo och leva där dessa talas.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Skulle vara roligt med ett inlägg där du beskriver dina egna intryck av de regioner du besökt! :) *jag är verkligen en Spanien-torsk*

Thérèse sa...

Johanna - absolut. Det är oftast den här typen av inlägg jag tycker är roligast att skriva. Blir så glad att någon tycker om att läsa dom också. Jag har ju inte besökt alla Spaniens regioner och några har jag bara rest genom. Till exempel har jag aldrig varit på Kanarieöarna eller Mallorca. Men i Andalusien pluggade jag nästan 10 månader , i Madrid bodde jag drygt ett år och lite hann jag resa runt i Spanien så visst skriver jag gärna om olika regioner. Tänkte också försöka skriva olika inlägg om några olika städer jag har besökt och tycker om. Alltså varje stad får ett eget inlägg