fredag, mars 27, 2009

I centrala Madrid

Posted by Picasa


Den här kartan hittar man på en trottoar på Puerta del Sol , ett torg i hjärtat av Madrid. Kartan som är tämligen nött av alla fötter som har trampat på den visar att det här är Spaniens geografiska mittpunkt. Härifrån utgår alla statsvägar och härifrån räknas alla avstånd. Fast helt korrekt är det inte. Spaniens geografiska mittpunkt ligger ungefär 15 kilometer från platsen , i förorten Getafe söder om Madrid.

Posted by Picasa


Puerta del Sol utgör dock någon slags mittpunkt i Madrid. Här hittar man stadens symbol björnen med smultronträdet och härifrån mynnar vindlande gågator i alla riktningar. Runt torget finns ett stort utbud av affärer och restauranger och här ligger även en hel del hotell. I närheten ligger också det stora och vackra torget Plaza Mayor. Där är det mysigt att sätta sig på någon av dom många restaurangerna , dricka en kaffe , ett glas vin eller något annat gott och äta några tapas eller ett gott bakverk. Fast helt billigt är det inte och man är knappast ensam utlänning. Men trots att Plaza Mayor är en turistmagnet och priserna minst sagt skyhöga är det ett mysigt ställe att sitta på. Vill man äta glass ska man istället bege sig till Puerta del Sol. Alldeles vid Björnen ligger ett litet glasställe som har Madrids absolut godaste glass. Missa inte den med kokossmak eller stracciatellan.

Vid Puerta del Sol ligger också Spaniens största El Corte Ingles. El Corte Ingles är en varuhuskedja som finns över hela Spanien. Mer NK än Åhlens kanske man skulle kunna beskriva det. Här finns allt från nyckelringar , filmer , böcker ,mat , kläder , husgeråd , leksaker och mycket annat på många våningsplan. Det är väl inte direkt någon spännande upplevelse att besöka El Corte Ingles. Visst hittar du lätt det du behöver men roligare är det förstås att vandra runt och kika i dom mindre butikerna på gågatorna. Vid Puerta del Sol ligger dessutom ett HM. Det finns ganska många HM i Madrid och övriga Spanien och det verkar som den svenska klädkedjan är väldigt populär bland los madrileños. Sen finns också dom välkända spanska motsvarigheterna till HM , Zara och Mango i närheten av Puerta del Sol plus många mindre klädaffärer. Här hittar man också Casa del Libros och Fnac som har stort utbud av böcker. Dock mest spanskspråkiga.





Vid Puerta del Sol finns också klockan som räknar ner till tolvslaget varje nyår. Varje nyår är direktsänder spansk TV från Puerta del Sol. Det är diverse uppträdanden och likande på en scen som ställts ordning och sen filmas klockan när det räknas ner till tolvslaget. När klockan slår sina tolv slag äter alla spanjorer en druva för varje gång klockan slår. Det är mycket svårare än det låter kan jag intyga. Någon har sagt till mig att klockan visar alltid rätt tid och visar Spaniens officiella tid som någon slags Fröken Ur.

Vid ena sidan av torget finns ett välkänt landmärke. Det är den stora reklamskylten för Tio Pepe , en känd bodega som tillverkar mycket god sherry. Särskilt deras fino (som är en typ av torr sherry) som jag verkligen kan rekommendera. Jag är sån som verkligen älskar fino men vissa kompisar som har fått smaka det hemma hos mig har inte varit lika entusiastiska. För mig var det kärlek vid första klunken men fino är lite speciellt så en del kanske behöver mer tid att vänja sig. Men gott är det. Rysligt gott. Sägs passa väldigt bra till skaldjur men som vegetarian har jag inte provat den kombinationen. För mig går det utmärkt att ta ett glas utan annat tilltugg än möjligen lite chips eller jordnötter.

Posted by Picasa

5 kommentarer:

KARLAVAGNEN sa...

Si se llaman Smul..

Nä, de heter Smultronträd på svenska.

Unknown sa...

Intressant läsning. Madrid är en stad jag inte har varit mycket i, todavia no... Den enda gång jag var där bodde jag dock vid Puerta del Sol. Åt ena hållet var det affärer, barer, restauranger och annat kul... åt andra hållet en form av mindre attraktiv föräljning.

Thérèse sa...

Karlavagne - Vale , gracias , no se el nobre de el arbol pero va a cambiar en el texto. Ska ändra till smultronträd. Hade faktiskt flera såna på gatan där jag bodde i Alcobendas utanför Madrid

Sanbarnet - Kul att du gillade inlägget , just sånt här tycker jag är skoj att skriva. Tanken var att skriva om kilometer noll men jag broderade ut texten rejält när jag höll på. Det är sant att går man från Puerta del Sol åt ett visst håll finns en mindre attraktiv typ av försäljning... även på dom gatorna finns roliga affärer men deprimerande att gå där och se alla kvinnor som säljer sig. Samma sak när vi gick till zoo i Madrid och passerade en park där det finns en hel del sån försäljning. Jag och ett av barnen gick lite framför min man , det andra barnet höll honom i handen och han fick erbjudanden av kvinnor enbart iklädda trosor och tshirt. När han går och håller en 4 åring i handen! Osmakligt och deprimerande att se

Mimo sa...

Härligt att få se fina bilder från min hemstad! På nollpunkten skall man hoppa om man köpt lotter, det hjälpte för maken när han köpte El niño i julas ;)

Jättekul att du kan tänka dig att hoppa på "Bildligt talat", varmt välkommen i morgon kväll eller på måndag!

Thérèse sa...

Mimo - hade för mycket att göra så jag missade bildligt talat den här gången men hakar på nästa.