torsdag, mars 05, 2009

Alhambra

Alhambra (den röda borgen) i sydspanska Granada är nog en av dom vackraste platserna i landet. Stämningen är smått magisk i det gamla moriska palatset som ligger på en höjd ovanför den mysiga staden Granada. Även om man gärna vandrar där i dagar så är Alhambra lätt att nå för en dagsutflykt från Malaga eller turistorterna längs Costa del Sol. Är man i närheten bör man absolut inte missa Alhambra. Palatset är från 1250-talet och har otroligt vackra trädgårdar och fontäner. Väggar och tak har fantastiskt vackra utsmyckningar i form av träsniden och kakeldekor. Alhambra sägs vara unikt när det gäller västlig islamisk arkitektur.










5 kommentarer:

Sara sa...

Vad spännande! Det ser onekligen ut att finnas en touch av orientalisk konst där!

Pumita sa...

Jag har ju massor kvar att upptäcka i Spanien men av det jag har sett hittills är Alhambra helt klart en av höjdpunkterna. En förmiddag går så fort. Jag har varit där två gånger och har ändå inte sett allt ordentligt, som Generalife t.ex. Borde åka dit igen.

Anonym sa...

Var där förra sommaren och det är helt klart att rekommendera. Vill dock bara tipsa om att man måste boka biljetter i förväg. Man kan inte bara ställa sig i kön och tro att man får biljetter för samma dag. När vi åkte dit hade våra vänner redan bokat biljetterna åt oss här hemifrån som tur var. Eftersom det ligger några timmar in i landet så kan det vara ganska veta så att man inte tar sig en tripp dit och bara blir besviken.

Anonym sa...

Det ska stå "ganska bra att veta", sorry...

Thérèse sa...

Sara - ja det är vackert , spännande och en touch av orientalisk arkitektur. Värt ett besök.

Pumita - Jag har bara varit där en gång. Spenderade en helg i Granada och tillbringade då en hel dag i Alhambra och Generalife. Kändes som jag kunde vandra runt där i dagar. Jag vill gärna tillbaka. Dessutom är staden Granada väldigt trevlig och där finns massor att upptäcka.

Eva - Det är sant , man släpper tydligen bara in ett visst antal besökare per dag så det kan vara bra att boka biljett i förväg. Jag gjorde inte det utan gick dit tidigt på morgonen och det gick bra då. Fast när jag gick ut därifrån satt skyltar vid kassorna om inga fler biljetter den dagen och besvikna besökare fick vända. Jättebra tips det där med att boka biljetter!