söndag, mars 22, 2009

Babes in Beijing



Alla som är intresserade av dagens Kina måste läsa Babes in Beijing (Foreign Babes in Beijing på engelska) av Rachel Dewoskin. Helt underbar bok om kulturkrockar , att flytta till ett nytt land och lära sig ett nytt språk.
När Rachel DeWoskin är 21 år flyttar hon från New York till Beijing och börjar arbeta på en amerikansk PR-firma. Hon blir också en av huvudpersonerna i en tv-såpa som heter Foreign babes in Beijing som handlar om relationsproblem och kulturkrockar mellan kineser och västerlänningar.

En kompis satte boken i händerna på mig och sa att jag måste läsa den. Jag hade inte så stora förväntningar men fastnade direkt. En bok jag verkligen kan rekommendera och jag tror alla som någon gång bott utomlands och tampats med ett nytt språk och en ny kultur kommer att känna igen sig på en hel del ställen. Boken är välskriven och lättläst och även om den mest fokuserar på vardagslivet tar den även upp saker om Kinas historia , politik , kultur , livsstil och mycket annat. Så läs den!

6 kommentarer:

christel sa...

Tack för rekommendationen! Jag har klämt på boken på bokhandlar, men inte tagit steget och köpt den, ännu!

Thérèse sa...

Christel - Jag tycker absolut du ska ta steget. En mycket läsvärd bok. Väldigt rolig och man lär sig mycket om hur det är att leva i dagens Beijing

Unknown sa...

Spännande. Ännu en bok som får följa med hem från Sverige om ett par veckor : )

Thérèse sa...

Sandbarnet - Det tycker jag absolut , en mycket läsvärd bok. Så du ska till Sverige , kul. Nu börjar det bli vår och skönt här så perfekt tid för ett Sverige-besök

Sara sa...

Bra me boktips! Kanske extra intressant om man bott i Asien?

Thérèse sa...

Sara - Kan nog vara extra intressant om man har bott i Asien. Inte omöjligt att du känner igen dig i en del situationer. Tycker absolut du ska läsa den om du har möjlighet.