fredag, mars 20, 2009

haremsbyxor , pannband och axelvaddar

Jag är egentligen väldigt intresserad av mode , kläder , skor , smink och sånt men det framgår sällan här på bloggen. Jag tycker om att bläddra i så kallade "glossiga magasin" och kolla kläder , skor , sminkningar och sånt. Jag tänker nog mer än jag skulle vilja på hur jag klär och sminkar mig även om jag så klart kan gå ner till ICA osminkad i en sunkig urtvättad tröja.

Men nu verkar modet delvis vara på väg åt det gräsliga hållet så jag kände för att skriva ett inlägg. Ni behöver absolut inte hålla med mig och gör ni inte det var inte rädda för att säga emot i kommentarerna. jag tvingar ingen att tycka som jag och jag har inga problem med att vissa personer inte delar mina åsikter. Det här blir ett ganska ytligt och smått fånigt inlägg men det är kul att skriva om sånt ibland också.

Men nu mode! Tidningen Glamour skriver: Svarta, trendiga haremsbyxor – perfekt till hemmamyset OCH på klubben tillsammans med ett par pumps. jag vill bara skrika NEJ. Hur är detta möjligt? Kan någon verkligen tycka att haremsbyxa är snyggt? Det är ett mode vi gärna kan skippa



Så är det den där gräsliga pannbandstrenden. Den enda som passat bra i pannband är Björn Borg och då var det 70-tal. Inte ens på honom funkar det idag.

Så har jag läst att stora axelvaddar är på väg tillbaka. Jättekul att ha om man går på en 80-talsfest , klär sig i neonfärgade kläder , sminkar sig med blå mascara , sjunger och dansar till 80-tals hits men mindre kul att ha annars. Skippa dom stora axelvaddarna.

Jeans skulle vara trendigt läste jag någonstans. Det brukar väl inte bli otrednigt. jag har inget emot jeans. Dom kan vara ljusa , mörka , trasiga , hela , vida smala (själv har jag helst smala) däremot har jag svårt för jeansjackor , jeansskjortor , jeanskjolar , jeansklänningar och sånt. Vet inte varför. Har faktiskt i min ägo en helt oanvänd lysande gul-grön jeansjacka av något känt märke. Har utan framgång försökt ge bort den. Har själv fått den i present. Vet inte varför jag har så svårt för jeansjackor. Vet att jag inte alltid får medhåll i det men jag har aldrig använt en jeansjacka , jeansskjorta , jeansklänning eller jeanskjol och kommer nog inte börja med det heller.

Trots att jag är modeintresserad har jag själv en ganska tråkig eller vanlig klädstil. Mycket svart en del grått , brunt , vitt och ganska få färglada plagg även om man kan hitta en och annan grej. Går helst klädd i klänning , höga klackar , kavaj eller kappa beroende på årstid. Jag trivs ju så men ibland tänker jag att jag borde variera mig lite. Lite andra stilar , lite andra färger. Lite fegt att hålla sig mest till svart. Fast några haremsbyxor , pannband , stora axelvaddar eller jeansjacka blir det inte för mig.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Åh! Vad härligt att höra att någon annan reagerar på det mycket märkliga mode man utsätts för ute i affärerna. Håller helt med dig, Pannband, haremsbyxor och annat man har erfarenhet ifrån sedan åttiotalet känns så fel!

Sara sa...

Haremsbyxorna är helt obegripliga. Som mycket av trenderna, faktiskt... Jag skippar haremsbyxorna, och även cykelbyxorna som ska vara på väg tillbaka...

Per sa...

mona-tumba slim-club och 80-tal, du ljuva decennium...

Milea sa...

Okej, jag inser att jag inte får medhåll men haremsbyxor tycker jag kan funka. Men pannbandet - no way José-

Thérèse sa...

Erica - Så skönt med en till som tycker samma sak. Tycker det finns för mycket märkligt i årets mode.

Sara - Ja jag fattar inte. Som jag citerade från Galmour "Haremsbyxor och ett par pumps perfekt på klubben"??? Obegripligt. Cykelbyxornas återkomst har jag också läst om men inte sett lika mycket i affärer och reklam ---än. Borde förstås ha tagit med dom. Också ett plagg som knappast klär någon. Jag får väl helt enkelt skriva fler inlägg om kläder , det är trots allt ett ganska stort intresse som sällan får utrymme här i bloggen.

Per - Ja men 80-talets mode vill vi inte ha tillbaka "på riktigt" bara om man har 80-tals fest eller en klubb kör 80-tals tema.

Mi - För pannbandet får du helt klart medhåll. Harmensbyxor har jag svårt för men jag tycker det är kul att inte bara få medhåll i såna här subjektiva inlägg. Tror absolut inte du är ensam om att tycka att haremsbyxor funkar och dom lär nog bli vanligare och vanligare ute oavsett vad jag tycker.

Anonym sa...

Jag älskar att 80-talet kommer tillbaks i modet. Så härligt med alla starka färger. Fast haremsbyxor och pannband vet jag inte riktigt. Kan inte bestämma mig om det är fult eller snyggt. Men kavaj med stora axelvaddar är skitsnyggt.

christel sa...

Nu går jag också mot strömmen, jag gillar de där pannbanden, jag har iofs inget men skulle kunna tänka mig det. Haremsbyxor på uteställen däremot - nej, men gärna som slapparbyxor hemma.

Anonym sa...

Usch för haremsbyxor säger jag också! Och inga axelvaddar, det räcker med den överdosen vi fick på 1980-talet. Och det är helt obegripligt att det varit inne med kläder i neonfärger! Snart kommer väl Takano-kläderna tillbaka också, ha ha. Nej, jag vill inte ha tillbaka 1980-talsmodet, det var inte snyggt och det påminner för mycket om tonårstiden.
/Anna S.

Thérèse sa...

Anonym - nja jag vet inte om jag håller med. 80-talet var inte mitt favoritdecenium när det gäller mode och frisyrer. Fast kul att du gillar det.

Christel - Kul med någon som går mot strömmen. Jag kan väl hålla med dig att haremsbyxor som slapparbyxor hemma kan funka även om jag inte kommer att skaffa några.

Anna - Ha ha , nu fick du mig att minnas... Takano-kläder jösses , var och varannan tjej hade ju det. Minns inte om jag ville ha det. Tror inte det. Hade iallafall ingen Takano-overall. Det gick rykten på min skola att Takano betydde hora på något språk i Afrika men det var kanske bara rykten. Rosa Takano-overall hade dom coolaste tjejerna. Tror precis som du att jag fick en överdos i tonåren och därför har svårt för 80-tals moder med enorma frisyrer , neonfärger och axelvaddar.

Anonym sa...

snacka inte om att det är ej snyggt, som att ni kan nåt om mode:s svenskar har ju det dåligaste smaken...!!

Anonym sa...

Haremsbyxor Mysbyxor
http://www.expressen.se/mode/1.776036/lasarnas-modebilder?entryId=540504&image.arcive.page=1