torsdag, mars 19, 2009

spanska barer , hög musik och fängslade barägare

Fem och ett halvt års fängelse blev det för den barägare i Barcelona som plågat sina grannar med hög musik kväll efter kväll. Enligt domstolen hade tre närboende "utvecklat symptom på depression och oro som krävde läkarvård" till följd av barägarens fem högtalare som spelat musik nonstop från klockan 21 till klockan 3 på natten. Oljudet var att beteckan som en tortyrmetod fastslog domarna. Den barägaren hade installerat den kraftiga ljudanläggningen utan tillstånd. Baren bommades igen 2006 av dom lokal myndigheterna. Då hade den bara hållit öppet 13 månader. Tre år efter stängningen behövde fortfarande ett par av grannarna äta medicin. Enligt tidningen El Periodico är staffet det strängaste som utdömts i Spanien för ett brott av den här typen. Barägaren säger att hon ska överklaga.


Var man än befinner sig i Spanien är det aldrig långt till en bar. Många barer är väldigt små , i princip bara "hål i väggen" men dom brukar servera goda tapas , kaffe , öl , vin och annat. Står man och hänger vid bardisken kan man ofta få en pratstund både med den som jobbar i baren och andra gäster.

I mitt hus i Madrid fanns tre barer. På en av dom brukade grannarna gå ner och ta en drink och småprata före söndagsmiddagen. Man träffade nästan alltid på folk i huset om man gick ner och tog en kaffe på någon av barerna. Alla tre stängde ganska tidigt på kvällen också.

När jag pluggade i Sevilla ett halvår bodde jag i ett hus med sju barer , flera hade öppet mycket sent och spelade hög musik. Dessutom vette min balkong mot ett torg där det fanns ett antal uteserveringar och mycket folkliv. Så tyst var det aldrig men det störde mig inte. Jag blir inte särskilt störd och har inga problem att sova om granne spelar musik sent eller det är fest. Så länge alla ljud låter trevliga och det inte förekommer bråk så bryr jag mig inte och sover bra.

6 kommentarer:

Unknown sa...

Trevliga ljud är väl alltid bättre än grannar som bråkar. Men att bo mitt i grädden av Sevilla, typ Alfalfa, vet jag inte om jag hade orkat med längre.

I Sevilla hade vi en sluskbar på baksidan av huset, dvs ett ställe som öppnade redan kl 5 el så på helgmornarna och där alla sluskar samlades. Jag blev oerhört irriterad av att vakna till deras samtal på söndagmorgonen. Samtal och samtal förresten - sluskarnas skrikande kanske snarare.

Generellt är det dock VÄLDIGT hög ljudvolym i Spanien, utom där jag bor nu förstås. Här hår man bara sopbilen och killen som vattnar trädgårdens vackra väsen. Men till sommaren blir det säkerligen en massa barnskrik vid poolen... fast det är klart. Valet mellan barn och slusk är enkelt.

Thérèse sa...

Sandbarnet - Jag vet inte heller om jag hade pallat att bo för länge vid Plaza Salvador.. som ju är nära Alfalfa. Men ett halvår var det kul. Du har rätt i att det generellt är högre ljudnivå i Spanien än i Sverige. Det verkar som mopeder och skotrar ska låta så mycket som möjligt... folk pratar också högre och musik är på högre volym. Här där jag bor nu har jag grannar som ofta spelar musik högt och spelar ofta musik även när det egentligen är för sent. Fast dom har helt okej musiksmak, är trevliga och bråkar aldrig så det är helt ok.

Anonym sa...

Jag undrar bara om du har lite tips.. jag ska ÄNTLIGEN flytta till Spanien i sommar.. men jag ska ha ett svensktalande jobb och bo i värsta svenskkolonin, även om målet är att förbättra spanskan. vad tror du kan vara smart att tänka på? alltså.. för att få använda spanskan :) haha kan låta som en dum fråga, inser det själv.. men äsch nu frågar jag haha!

Thérèse sa...

Johanna - men åh vad kul! Kan du inte berätta lite , vart ska du flytta , vad ska du göra, hur länge ska du stanna? Jag blir så nyfiken. Jag kan återkomma med ett bättre och utförligare svar i ett inlägg. Måste nog fundera lite. Men försök om du kan att söka dig till miljöer och ställen där du kan träffa och lära känna spanjorer. Det kan ju vara allt från barer , stränder , gym , kaféer mm. dit mest spanjorer går till föreningar och olika typer av aktiviteter. Om man hart något speciellt intresse kan det ju kanske vara en grej att söka sig till en spansk förening med likasinnade. Lite vaga svar här känner jag men du får väl kolla vad som finns där du ska bo. Så får du gärna berätta mer jag är så nyfiken

Thérèse sa...

Johanna - Inte tänkt återuppta bloggandet när du flyttar till Spanien? Det vore kul om du gjorde det.

Unknown sa...

Spännande : ) Även jag skulle vilja veta lite mer om dia planer... och gärna fler Spanienbaserade bloggar.

Min rekommendation är stadens pensionärer : ) de vill alltid prata.

Sen också beroende på ditt jobb, intresse, etc. Igår arrangerade vi t.ex. en översättarträff och pratade en massa spanska med de spanska översättarna.

LÄS på spanska. Inget jag har kommit för mig att göra än, men det är säkerligen ett bra sätt att förbättra spanska.