onsdag, mars 11, 2009

intresseklubben antecknar

jag brukar tjata om att jag någon gång ska bli bra på franska. Så mycket mer än prat har det ännu inte blivit. Men jag ska. För några dagar sen var jag på biblioteket och då satte jag mig och läste i en fransk tidning för att se hur mycket jag förstod. Det gick bra. Över förväntan faktiskt. Fast läsa och förstå franska brukar gå. Prata och skriva brukar dock inte gå.

Förutom öva franska fick jag i tidningen också veta att Nicolas Sarkozy är en hängiven filatelist. Sarkozy har visst samlat frimärken i många år. Det är en hobby han tydligen lägger ner mycket tid och pengar på. Hans fru Carla säger i samma tidning att hon inte delar makens intresse för frimärken men hon har heller inget emot att han sysslar med det.

Är inte frimärksamlande något som har haft en "nörd-stämpel" på sig? Men nu när Sarkozy gått ut offentligt med sin hobby borde väl den eventuella "nörd-stämpel" som kan tänkas finnas försvinna.

Jag har inte bara övat franska utan jag har fått lite "värdelöst vetande" att briljera med. I ett inlägg här och nu eller vid något annat socialt tillfället. "Visste du att Sarkozy samlar frimärken?" är en replik som borde kunna lyfte varje party till nya nivåer.

4 kommentarer:

Sara sa...

Absolut! Jag hade ingen aning!

Sara sa...

Bra att veta om man träffar honom nagn gang, sa har man nagot att prata om. ;)

Pumita sa...

Ja, men då har du iaf börjat läsa. Det är jättebra. Det var nån språklärare som pratade om "en kvart om dagen". Det blir många timmar på ett år. Smart!

Thérèse sa...

Sara - ja fast jag tror inte jag kan prata frimärken så länge med Sarkozy eller någon annan. har gigantiska kunskapsluckor på området. Men det går ju att åtgärda...

Pumita - Ja 15 minuter om dagen till ett språk låter som en bra idé. Visst skulle jag vilja kunna franska bra men det brukar sällan bli av att jag läser eller lyssnar på det. 15 minuter spanska om dagen känns lite lättare faktiskt. Där kan jag ju läsa och förstå det mesta så det bli roligare. På franska är det så mycket ord och böjningsformer jag inte kan