fredag, mars 27, 2009

självkritik

Jag måste idka lite självkritik. Jag är ingen bra bloggare. Jag har ingen som helst strategi och jag skriver för långa inlägg. Min blogg är spretig och handlar om allt som faller mig in. Ofta tänker jag att jag ska skriva om en sak och så svävar jag ut och det blir ett långt inlägg om flera saker. Till exempel det här inlägget var tänkt att enbart handla om kilometer noll men svävade ut till ett inlägg om hela Peuerta del Sol och det som finns däromkring.

Det blev säkert fem gånger så långt som jag hade tänkt. Vilket är vanligt. Jag skriver och kan liksom inte sluta utan svävar ut. Kanske kan man vara snäll och se det som skrivlust och stor kunskap om det jag skriver om. Eller så tycker man att jag är babblig och skriver långa inlägg som ingen orkar läsa.

Jag förstår verkligen att ingen orkar läsa mina inlägg för dom blir ofta väldigt mycket längre än vad jag har tänkt. Samtidigt är jag imponerad av att ni är så många som orkar läsa. Jag läser aldrig genom inlägg innan dom publicerar. Två inlägg som skrivs efter varandra kan ta 10-15 minuter även om dom är relativt korta. Jag är inte journalist eller utbildad inom skrivande på något sätt. Kanske är inte min svenska alltid den bästa och kanske är mina inlägg onödigt långa. Jag har ingen bloggcoach och tänker inte skaffa heller. Jag skriver så långa eller så korta inlägg jag vill dom blir hur svamliga som helst ibland. Varje gång är jag lika imponerad och glad att någon orkar läsa och kommentera. Jag blir otroligt glad för varje kommentar. Hoppas ni orkar fortsätta för jag vet inte om jag kommer att lära mig bli mer kortfattad och "bloggmässig"

Det här är för övrigt ett inlägg jag skrev i ganska viktig fråga som jag hoppas fler orkar läsa och kommentera. Det enda jag missade i inlägget var att fråga efter p-piller för män. Det har pratats om dom i årtionden men varför kommer det inte?

6 kommentarer:

Erica sa...

Hej Therese!
Vet du, det är just det där, att du inte har en strategi, utan att det kommer som det poppar hos dig som gör att det är så roligt att läsa dig! Ibland när jag är inne på vissa bloggar, märker jag att det är en viss tråd och efter ett tag tröttnar man. Du förmdedlar det som händer i verkliga livet,när man möter männikor IRL. Det blir en överraskning vad som händer i huvudet hos den människan man träffar. När jag går in här, så träffar jag en liten del av dig, den delen du väljer att dela med dig av, just nu, efter ditt humör. Fortsätt med det, det är det som gör dig så intressant. Hoppas på att i fortsättningen blir överraskad med vilken del av Therese jag får möjlighet att möta idag.

Thérèse sa...

Erica - men oj jag vet inte vad jag ska säga blir mållås... tusen tack för din fina kommentar

Lisa Christensen sa...

Du skriver intressant och har många läsare som tycker om att läsa här. Det finns ju ingen skola i bloggeri som tur är ;) Själv är jag ibland kanske för kritisk och har en massa inlägg liggande som jag inte ens publicerar...

Nadia sa...

Att det ar sa blandat ar ju just det som gor din blogg sa speciell och lasvard!
Jag gillar att du skriver om det som faller dig in for stunden och later inlaggen bli hur langa eller korta som helst. En bra blandning av vardagsfunderingar, resor och erfarenheter helt enkelt.

Anonym sa...

Håller med övriga, det är just blandningen av ämnen såsom fakta om spanska högtider,autism, haremsbyxor och vegetarisk mat som jag gillar! Fakta och subjektiva beskrivningar, allvar och humor. Så för min del är din blogg jättebra precis som den är.

Jag kommenterar inte precis varje inlägg eller varje gång jag är inne och läser, men det beror mer på mig än dig. Ibland har jag bråttom, ibland kan jag inte så mycket om ämnet du skriver om eller så känner jag att jag inte riktigt kan formulera mig på ett bra sätt och då skriver jag inget.

/Anna S.

Anonym sa...

Tack för att du finns. Din blogg är så intressant att jag inte kan sluta läsa den.