tisdag, oktober 21, 2008

världens bästa tvål

Sara skriver om Savons de Marseille och jag kan bara instämma att det är världens bästa tvål. Rubriken till inlägget snodde jag helt fräckt av Sara. Precis som Sara känner inte heller jag några begränsningar eller betänkligheter för att komma hem med 10-12 underbara Marseille-tvålar när jag har varit ute och köpt tvål. Man vill ju ha minst en av varje god doft citron , ros , apelsin , lavendel , mimosa , kaprifol, vanilj , honung , persika och många andra dofter.

Förutom att tvålarna doftar underbart är dom gjorda av olivolja vilket inte torkar ut huden lika mycket som vanlig tvål. Något jag märker särskilt på vintern då huden ofta tenderar att bli lite torr. Jag använder inga andra tvålar. Min son har dessutom en del problem med eksem och torr hud och jag tycker att jag märker skillnad när han använder olivoljetvålar jämfört med vanliga tvålar. Eksemen ser bättre ut och hans hud blir inte lika torr. Ett extra plus är också att tvålarna är väldigt dryga och verkar räcka hur länge som helst.

I Madrid hade jag turen att bo nära affären L´Occitane som bara sålde olika olivoljetvålar och underbara presentkorgar med Savons de Marseille. Jag har fortfarande tvålar kvar som jag köpte på mig innan jag lämnade Madrid. Fast jag har hunnit handla Savons de Marseille här i Sverige också men inte hittat en lika bra och välsorterad butik som L´Occitane.


Tvål-affär i Hyères i södra Frankrike. Bilden är tagen från Wikipedia

2 kommentarer:

Sara sa...

En själsfrände! Jag kom över ett lass i går för en euro styck, så jag kom hem med en kasse, men jag använder dem till mycket! Det är kanon för torrisar! Jag hörde precis att savons de marseille är perfekt för att tvätta bebisar med också, istället för speciella bebisprodukter.

Thérèse sa...

Sara - absolut själsfrände! Man kan ju inte annat än älska dessa underbara tvålar. Vilket kap att hitta dom för en euro styck. Tror dom är jättebra till bebisar.