söndag, oktober 26, 2008

Obama , McCain och Obama

Nu är det bara en dryg vecka kvar tills USA väljer en ny president. Jag har inte följt presidentvalet så mycket men helt är det ju svårt att undvika om man läser tidningar och tittar på nyheter. Just nu tyder det mesta på att USAs nästa president kommer att heta Barack Obama. Jag har länge trott att republikanerna skulle dra igång sitt propagandamaskineri och McCain till slut skulle vinna. Nu verkar det inte så. Personligen så ser jag nog hellre att Obama blir nästa president. Innan Obama blev demokraternas kandidat trodde jag länge på Hillary Clinton och jag tror nog inte det är omöjligt att hon kommer att kandidera i ett framtida presidentval.

Jag gjorde det här testet där jag fick veta att jag är socialliberal och ekonomisk vänster och Obama är den kandidat som står mig närmast , jag delar 76% av hans åsikter. Jag delar tydligen 70% av Hillary Clintons åsikter men bara 33% av John McCains åsikter och 36% av Rudy Guiliani , den före detta borgmästaren i New York, åsikter. Även om inte alla frågor och påståenden var inte alltid helt lätt att svara på så var det lite kul att göra testet.

Generellt så har jag lite svårt att sympatisera med både republikaner och demokrater. Tycker det är lättare att sympatisera med politiker i Sverige och andra Västeuropeiska länder. Amerikansk politik och amerikanska politiker skiljer sig lite väl mycket från sina europeiska kollegor. Jag tycker också att i USA-val spelar familj och religion en roll som borde höra mer till det privata och inte till politiken. Tycker det är skönt att det inte är så i svensk och europeisk politik men jag kanske bara är ovan vid amerikansk politik och livsstil i allmänhet.

Fast självklart är det intressant och betyder en del vem som kommer att vara president i USA dom närmaste fyra åren.

I den lilla japanska staden Obama på den japanska västkusten har jag hört att man hoppas på Barack Obama. Enligt dom styrande i staden hoppas man att en president med samma namn som staden ska kunna ge dom lite gratis PR och öka den obefintliga turismen. Idag bor drygt 32000 människor i staden Obama och huvudsakligen lever man på fiske men i trakten finns fina stränder som skulle kunna locka badsugna turister. Man hoppas på att om en amerikansk president med samma namn blir vald kanske han kan besöka staden och tacka för stödet.


En annan av stadens sevärdheter är Myotsu-ji templet. Dessutom kan staden Obama bjuda stressade japanska storstadsbor på lite skönt småstadslugn.

Den 4 november är det presidentval i USA och då får vi veta om det blir Obama eller McCain som blir USAs nästa president.

Inga kommentarer: