måndag, oktober 27, 2008

Tårtan

Jag känner en som har den gamla kultserien Tårtan på dvd. Jag har fått låna den och jag, min dotter och min pappa har tittat en hel del i helgen. Alla blev vi lika roade trots att pappa och jag inte tillhör målgruppen för ett barnprogram. Verkligen en serie jag kan rekommendera för alla er som mot förmodan har missat den. Min dotter blev så förtjust att hon i telefonen till han som äger dvdn försäkrade sig om att det är ett långlån. Saknade han den var han välkommen att komma hem till oss och titta med henne och hennes gosedjursapa Sigge. Får väl se om han får "Tårtan-abstinens" och antar erbjudandet. Jag har inte sett serien sen jag var barn och den gick på TV. Som vuxen kan jag väl konstatera att den är lite ojämn men vissa avsnitt är riktiga pärlor , sjukt roliga.

För er som inte sett den eller inte minns så är det tre bröder som lämnar sjömanslivet och blir ägare till ett bageri.
  • Janos - Den äldste av de tre bröderna. Han går alltid klädd i alltför små kläder och är gruppens realist. Han ser sig själv som "nästan chefen" över butiken och gör sitt bästa för att bestämma över sina bröder. Han är ofta på ett glatt humör, men är något lättstött. Han har även en extrem degfobi.
  • Hilding - Mellanbrodern. Ivrig och nyfiken, men blir lätt besviken. Hilding kan verka något nedstämd men har ett barns nyfikenhet. Han klampar omkring i tofflor, och bär alltid en smutsig basker. Hilding visar sig vara modigare än vad man kan tro, då han i avsnitt tre räddar apan Saba undan djurskötarna.
  • Frasse - Den yngsta brodern. Han är extremt klumpig, och något trögtänkt, men alltid glad. Han har en stor aptit för både deg och socker, och han älskar djur.
Ingredienserna är till det populära tårtreceptet är "socker, grädde, nötter, mandelflarn, en liten ros av marsipan, smörkräm, krikon, snabbkräm, gott gelé, Frasses deg, en flaska saft och så en liten klick med sylt"
Innehållet är ofta avsiktligt lätt motbjudande, och har karakteriserats som en makaber blandning av "Freud, deg och snorkråkor".De tre bröderna driver bageriet på ett sätt som inte når upp till gängse hygieniska krav. Detta är också anledningen till att myndigheterna i seriens sista avsnitt stänger bageriet, varvid de tre bröderna motvilligt blir tvungna att gå till sjöss igen. Mycket av handlingen var improviserad, men varje avsnitt var en parodipå en filmgenre; till exempel var ett avsnitt filmat som film noir och avsnittet med Mjölmannen parodierade superhjältar enligt skaparen Carl-Johan de Geer.

Det här klippet tillhör inte dom bästa avsnitten men var det enda jag hittade på youtube. Visst blir man sugen på att se mer? Dvdn innehåller alla 14 avsnitt och lite extramaterial. Jag gillar särskilt avsnitten med apan Saba och när hälsovårdsnämnden hittar spindlar, möss och fåglar bland bakverken och i ströbrödet.



Här hittade jag en intervju från 1997 med två av huvudpersonerna och lite klipp från serien.

Inga kommentarer: